A Portrait of Polish millennials in the songs of Taco Hemingway
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124Keywords:
Millennials, portrait, music, Taco HemingwayAbstract
The aim of the article is to reconstruct the image of Polish millennials in the songs of Taco Hemingway. The results of analyzes carried out using the content analysis method in the interpretive paradigm are shown here. Their subject were the lyrics of songs included in the mini-albums "Trójkąt warszawski" (2014) and "Umowa opowiedz" (2015). From the analyzed texts, an image emerges of representatives of the millennial generation perceived as consumers, ambivalent people (very sceptical on the one hand, idealistic on the other), "digital natives", "sensation seekers" and precariat. The analysis of the content of the songs of the author, who calls himself "the voice of the generation that has nothing to say", is an important contribution to reflection on the characteristics of millennials, their needs, and the opinions and views they hold. The presented problem also gives rise to pedagogical implications - thus, it becomes important to signal certain areas of scientific reflection.
Downloads
References
Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Bauman Z., Razem osobno, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
Bendyk E., Zęby w bawełnie, [w:] Niezbędnik inteligenta, „Polityka”, 16.12.2006, nr 50.
Costa P.T., McCrae R.R., Osobowość dorosłego człowieka: perspektywa teorii pięcioczynnikowej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
Cymbranowicz K., Prekariat – nowe zjawisko na rynku pracy w Polsce, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym”, vol. 19, nr 2, maj 2016, 17–30, 2015.
Davis J., Sex These Days, Sex Those Days, ESSAYS ON Theology, Sexuality and Society, Sheffield Academic Press, Sheffield 1997.
Denzin N.K., Lincoln Y.S., (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Dworkin R.W., Nowa ewangelia zdrowia, [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Dziopak-Strach A., Pokolenie Y wyzwaniem dla działów HR, ZN WSH „Zarządzanie”, nr 2/2016.
FDU Magazine, Mixing and Managing Four Generations of Employees, http://www. fdu.edu/newspubs/magazine/05ws/generations.htm (dostęp: 20.02.2018).
Frindt A., Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
Gruszka A., Cyfrowi tubylcy wchodzą do gry, http://marketing.org.pl/archiwum/index.php/go=2/act=2/aid=m55c13eb5cfae3 (dostęp: 5.03.2018).
Gumowska A., Pokolenia Millenium, „Newsweek”, http://www.newsweek.pl/polska/pokolenie-milenium,104698,1,1.html (dostęp: 2.01.2018).
Hasło „ambiwalencja”, https://sjp.pl/ambiwalencja (dostęp: 15.03.2018).
Jawłowska A., Miejsce Wartości w świecie reklamy, [w:] A. Jawłowska-Konstanciak, J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Karnaszewski P., Władzę przejmują młodzi. Jak kupuje pokolenie Y i Z, https://www.forbes.pl/przywodztwo/pokolenie-y-i-z-milenialsi-na-zakupach/czrxqxc (dostęp: 27.02.2018).
Kluz K., Slany K., Kształtowanie systemu wartości jako kierunek działań polityki ludnościowej, [w:] D. Graniewska (red.), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce, Instytut Praci i Spraw Socjalnych, Warszawa 2003.
Kozłowska M., Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych, „Kultura. Społeczeństwo. Edukacja”, nr 2/2012, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7683/1/KSE2_str_119-133.pdf (dostęp: 13.02.2018).
Ławnicki T., Żadne pokolenie nie piło tyle alkoholu, co Millenialsi. Ale jest zmiana: piją nie piwo i nie wódkę, a najczęściej wino, http://natemat.pl/193101,zadne-pokolenie-nie-pilo-tyle-alkoholu-co-millenialsi-ale-jest-zmiana-pija-nie-piwo-i-nie-wodke-a-najczesciej-wino (dostęp: 15.03.2018).
Mamzer H., Baranek na talerzu. Ponowoczesne meandry konsumpcji, [w:] J. Grad, H. Mamzer, Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005.
Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Niezgoda M., Młodzież. Kłopotliwa kategoria socjologiczna, „Jagiellońskie Studia Socjologiczne”, nr 1/2014, http://ejournals.eu/sj/index.php/JSB/article/view/1 (dostęp: 26.02.2018).
Rusek H., Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Saldaña, J., The coding manual for qualitative researchers, Sage Publications Ltd, Thousand Oaks 2009.
Sillamy N., Słownik psychologii, tłum. K. Jarosz, Wydawnictwo Książnica, bmw, 1994.
Szlendak T., Leniwe maskotki, rekiny na smyczy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2005.
Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
Wernio M., Kogo Polacy słuchali najczęściej w 2017 roku? Dwóch raperów napodium rankingu Spotify, https://noizz.pl/muzyka/spotify-ranking-najczesciej-sluchani-artysci-2017-roku-wedlug-spotify/2l5mfmz (dostęp: 5.02.2018).
Wilkowski M., Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał, https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095 (dostęp: 1.03.2018).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.