Pedagogy in the face of schizophrenia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_73-89

Keywords:

special pedagogy, community psychiatry, schizophrenia, disability, therapeutic pedagogy, inclusion, support

Abstract

This article contributes to debates on changes in special pedagogy. Its purpose is to show the need for the further inclusion of schizophrenia within this academic discipline. First, the author provides a historical, diagnostic and symptomatic outline of schizophrenia, and describes its psycho-social effects. Second, the author offers a justification for the interdisciplinary support of the therapeutic process and outlines the assumptions of the psychiatric community. In the following subsection the author discusses the theoretical assumptions of special pedagogy – historical outline, goals, sub-discipline, subjects, subject and nature of undertaken activities. In the final subsection, it is shown that schizophrenia can be interpreted as a disability and that including it into the mainstream of special pedagogy won’t change nature of the discipline.The author discusses possible ways in which special pedagogy can develop – by creating a new subdiscipline or by extending therapeutic pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Monika Banaszczyk, Casimir the Great University in Bydgoszcz

    Monika Banaszczyk – a graduate of the University of Lodz, psychologist, PhD student of pedagogy at the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Her publications concern to special pedagogy, schizophrenia, disability, personality and stigmatization.

References

Beck A.T., Rector N.A., Stolar N., Grant P., Schizofrenia w ujęciu poznawczym. Teoria, badania i terapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Birchwood M., Jackson Ch., Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., Psychologia zaburzeń, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Chabior A., Kształcenie ustawiczne jako priorytet w nowym modelu edukacji, [w:] A. Fabiś (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2005.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Colman A.M., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Doroszewska J., Pedagogika specjalna. Tom 1. Podstawowe problemy teorii i praktyki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989.

Dykcik W., Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2005.

Dykcik W., Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki, [w:] W. Dykcik, (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 1998.

Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostępność psychiatrycznej opieki zdrowotnej EZOP – Polska, http://www.ezop.edu.pl (dostęp: 8.05.2018).

Frith Ch., Johnstone E., Schizofrenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012.

Kępiński A., Schizofrenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011. Konarska J., Interdyscyplinarność jako konieczność i wyzwanie w pedagogice specjalnej, [w:] A. Pawlak, D. Chimicz, Z. Palak (red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

Kosakowski Cz., Kształcenie pedagogów specjalnych na tle przemian, [w:] M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny. Charisteria dla Profesor Zofii Sękowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1994.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Leszto S., Witusik A., Pietras T., Terapia pedagogiczna dorosłych w psychiatrii i w medycynie somatycznej. Ujęcie psychologiczne, biomedyczne i aksjologiczne, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2013.

Mueser K.T., Gingerich S., Życie ze schizofrenią. Poradnik dla rodzin, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2008.

Pańczyk J., Kształcenie pedagogów specjalnych w Polsce, [w:] K.J. Zabłocki, D. Gorajewska (red.), Pedagogika specjalna – kontynuacja tradycji dla przyszłości, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004.

Podgórska-Jachnik D., Pietras T., Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

Półturzycki J., Pedagogika dorosłych, [w:] A. Fabiś (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2005.

Pużyński S., Wciórka J., Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne VESALIUS, Kraków 2000.

Saks E.R., Schizofrenia. Moja droga przez szaleństwo, Burda Publishing Polska, Warszawa 2014.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1998.

Sikoń L., Osoba niepełnosprawna – jej status, [w:] T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalne, t. II, Print Group, Szczecin 2001.

Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1997.

Strauss J., Carpenter W., Bartko J., The diagnosis an understanding of schizophrenia. Part III, „Schizophrenia Bulletin”, no. 11/1974, Winter.

Thornicroft G., Tansella M., W stronę lepszej psychiatrycznej opieki zdrowotnej, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2010.

Twardowski A., Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej, [w:] T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. II, Print Group, Szczecin 2001.

Warner R., Recovery from schizophrenia: psychiatry and political economy, Routledge, London 1994.

Wciórka J., Psychozy schizofreniczne, [w:] S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka, Psychiatria. Psychiatria kliniczna, t. 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

Witusik A., Leszto S., Podgórska-Jachnik D., Pietras T., Schizofrenia w kontekście nauk społecznych. Osoba chora na schizofrenię w obszarze zainteresowań pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2015.

Zalewski G., Kontrowersje wokół schizofrenii. Świadomość zdrowych i chorych, Trans Humana, Białystok 2001.

Załuska M., Funkcjonowanie społeczne i zapotrzebowanie na opiekę środowiskową w schizofrenii, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2000.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Pedagogy in the face of schizophrenia. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 73-89. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_73-89