The aim of this article is to present ways of evaluating the educational experience of deaf students who graduated from ordinary schools and special schools for the deaf. The first part of this article indicates the ways of educating deaf people in Polan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_55-71

Keywords:

deaf education, history of deaf education in Poland

Abstract

The aim of this article is to present ways of evaluating the educational experience of deaf students who graduated from ordinary schools and special schools for the deaf. The first part of this article indicates the ways of educating deaf people in Poland in the past and nowadays. The analysed texts were written in Polish by deaf adults. The educational system described by deaf people is typical for the educational system of the 1980s and 1990s. The deaf authors of the analysed texts describe the problems and consequences of the oral method of education. Their remarks are similar to aspects discussed by academics and specialists concerned about the ways of educating deaf students in Poland today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karolina Ruta-Korytowska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

     Karolina Ruta-Korytowska – PhD of contemporary linguistics, assistant professor at the Institute of Polish Philology at the Adam Mickiewicz University, lector of Polish as a foreign language. Currently, the subject of her research is Polish sign language and methodology of teaching people with hearing dysfunction of Polish as a foreign language. Winner of the 5th Majer Bałaban Competition for the best doctoral and master thesis on Jewish topics, organized by the Jewish Historical Institute E. Ringelblum and the Arthur Rojszczak granted by the Scholarship Club of the Foundation for Polish Science.

  • Marta Wrześniewska-Pietrzak, Adam Mickiewicz University in Poznań

    Marta Wrześniewska-Pietrzak – PhD of contemporary linguistics, assistant professor at the Institute of Polish Philology at the Adam Mickiewicz University; current research interests focus on the problems of identity of deaf people in Poland, teaching Polish as a foreign language to deaf and teaching Polish Sign Language to hearing people, as well as semantics in linguistics and axiolinguistics; autor of two books: Aksjologiczne wyznaczniki tożsamości w wypowiedziach głuchych i czasopiśmie środowiskowym „Świat Ciszy” (2017) and „Miało być odlotowo, czadowo, bojowo…”. Język i świat wartości czasopism szkolnych na tle pism młodzieżowych (2012).

References

Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.

Butkiewicz A., Czajkowska-Kisil M., Głusi i nie(do)słyszący na uczelni wyższej, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A., Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości, [w:] E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź 2007.

Czajkowska-Kisil M., Siepkowska A., Sak M., Edukacja głuchych w Polsce, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Jachimowska K., Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Januszewicz M., Jura M., Kowal J., Każdy ma prawo do nauki. Prawo głuchych do dostępu do języka i edukacji, [w:] M. Sak (red.), Edukacja głuchych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Krakowiak K., Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narząd słuchu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.

Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź 2013.

Podgórska-Jachnik D., Historia wychowania i edukacji głuchych z perspektywy surdopedagogiki początku XXI wieku, [w:] J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel (red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej, Łódź 2008.

Polok M. (red.), Głusi mówią, Baterex Jan i Kazimierz Kwaśniewicz, Racibórz 2008.

Rutkowski P., Talipska M., Kształcenie akademickie głuchych, [w:] M. Sak (red.), Edukacja głuchych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Sak M., Kształcenie głuchych w szkołach masowych i w klasach mieszanych z innymi niepełnosprawnościami, [w:] M. Sak (red.), Edukacja głuchych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Słownik języka polskiego PWN on-line, http://sjp.pwn.pl (dostęp: 2.10.2017).

Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.

Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Świdziński M., Fabisiak S., Dwujęzyczność – zagrożenie, wyzwanie, jedyna szansa, „Audiofonologia” 2010, t. 26, s. 15–19.

Świdziński M., Jak głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych, [w:] I. Grzesiak (red.), Język migowy we współczesnym szkolnictwie na świecie i w Polsce, Stanisław Sumowski, Malbork 2007.

Tomaszewski P., Polski język migowy (PJM) – mity i fakty, „Poradnik Językowy”, nr 6/2004, s. 59–72. Wiśniewska A., Egzaminy zewnętrzne a uczniowie z wadą słuchu – studium przypadku, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź 2016.

Wrześniewska-Pietrzak M., Aksjologiczne wyznaczniki tożsamości w wypowiedziach głuchych i czasopiśmie środowiskowym „Świat Ciszy”, Wydawnictwo Rys, Poznań 2017.

Wrześniewska-Pietrzak M., Szkoła i edukacja głuchych z perspektywy (byłych) uczniów [w druku]. Wzorek A., Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami słuchu – spojrzenie systemowe, „Psychoterapia”, nr 4(151)/2009, s. 53–64.

Żmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego, http://www.wsjp.pl (dostęp: 2.10.2017).

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The aim of this article is to present ways of evaluating the educational experience of deaf students who graduated from ordinary schools and special schools for the deaf. The first part of this article indicates the ways of educating deaf people in Polan. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 55-71. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_55-71