One University and two worlds – comparative analysis of studying concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_03pb

Keywords:

studying, concepts of studying, Gdansk University, pedagogy, Romance studies

Abstract

The article presents concepts of studying of students of Pedagogy and of Romance Studies at the University of Gdansk. Phenomenological studies based on semi-structured interviews were carried out. Despite the similarity of the faculties, differences in concepts have emerged. In addition to expected concepts such as studying as preparation for work, some surprising concepts were revealed: studying as humiliation or studying as waiting. The author of the text is a graduate of both studied faculties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulina Białka, University of Gdansk

     Paulina Białka – PhD student at the Institute of Pedagogy at the University of Gdansk, research interests: quality of education, university cultures, contemporary university.

References

Bauman T., Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Bauman T., Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych: casus Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.

Czerepaniak-Walczak M., Fabryki dyplomów czy universitas?: o nadwiślańskiej wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Kozyr-Kowalski S., Uniwersytet a rynek, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Kvale S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok 2004.

Malewski M., Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, „Kultura i Edukacja”, nr 1–2/1997.

Newman J., General Knowledge viewed as One Philosophy, [w:] tegoż, Discourses on the Scope and Nature of University Education: Addressed to the Catholics of Dublin, Cambridge University Press, Cambridge 2010.

Padilla R.V., The unfolding matrix: a technique for qualitative data acquisition and analysis, „Studies in Qualitative Methodology”, nr 4/1994.

Rutkowiak J., Uczenie się jako problem etyczny. O zewnętrznym i wewnętrznym uczeniu się, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik krytyki politycznej, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

One University and two worlds – comparative analysis of studying concepts. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 199-212. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_03pb