Media education of the “thumb generation” – triviality or duty?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_11rm

Keywords:

media education, thumb generation, media competence, media

Abstract

Adults often think that the use of media, especially of the Internet and of increasingly advanced multimedia devices, is something new for them, which they are not always able to deal with effectively. People who are most often asked about the effective use of media resources are their children. They are called the thumb generation because they spend the most time on media use. There is a view among society that children and adolescents are specialists in using networks or devices with increasingly advanced capabilities. Bearing this opinion in mind, a question arises about the legitimacy of implementing multimedia education among people who often move more efficiently in the virtual world than on the pavement. This article describes the role of education in a person’s life, discusses the effects of media education, and then discusses the dangers posed by ignorant use of media.

Author Biography

  • Renata Matusiak, Pontifical University of John Paul II in Krakow

    Renata Matusiak – Doctor of social sciences in the discipline of pedagogy. Master’s degree in sociology at the John Paul II Catholic University in Lublin. She studied social prevention and addiction therapy, criminology, pedagogical preparation. She is an organiser and participant of numerous international and national academic conferences, editor of collected works, and the author of academic articles. Research interests: media education, new media, cybercrime, network security.

References

Gajda J. i in., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Izdebska J., Sosnowski T. (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.

Krzesińska-Żach B., Edukacja medialna dziecka w rodzinie – wybrane aspekty, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.

Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie, „Edukacja”, nr 1/1991.

Morbitzer J., O istocie medialności młodego pokolenia, http://repozytorium.amu.edu. pl:8080/bitstream/10593/10280/1/131-154.pdf (dostęp: 28.09.2018).

Muszyński D., Stunża G., Co to jest edukacja medialna?, http://www.nina.gov.pl/baza-wiedzy/co-to-jest-edukacja-medialna (dostęp: 1.10.2018).

Ogonowska A., Ptaszek G., (Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Ogonowska A., Ptaszek G. (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Pisarek A., Kiełkowski T., Re: wizje. Program rozwoju świadomości kultury audiowizualnej w czasach nowych mediów, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2011.

Reeves B., Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356 (dostęp: 18.09.2018).

Sugier-Szerega A., Kształtowanie kompetencji medialnej u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Tuszyńska-Bogucka W., Media – przyjaciel czy wróg dziecka? Program informacyjno-edukacyjny, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2006.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Media education of the “thumb generation” – triviality or duty?. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 161-171. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_11rm