Internet and education – based on the Piotr Dunin Catholic Primary School in Chojnice
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_10rfKeywords:
Internet and education, online safety, personal educationAbstract
This article discusses how the Internet influences a person’s upbringing. It is based on a study carried out at the Piotr Dunin Catholic Primary School in Chojnice. The study investigated how safely students use the Internet and social media, the potential impact on upbringing and whether the school carries out work aimed at the personal development of students. The study showed that the amount of time spent at the computer does affect the pedagogical process. Parents and teachers are aware of this and they take appropriate steps in harmony with the school’s educational and preventive program. Although the amount of time students from this school spend online is not alarming, the parents and the school take appropriate measures to control and limit the use of the Internet as it is an instrument that disturbs personalistic upbringing.
Downloads
References
Aftab P., Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
Anderson J., Wilkins R., Żegnaj telewizorku. Jak nauczyć swoją rodzinę rozsądnie korzystać z telewizora, gier komputerowych i Internetu, Adamantan, Warszawa 2000.
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Bendyk E., Komputer ogłupia, „Polityka”, nr 34/2010.
Biała J., Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006.
Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Rebis, Poznań 2003.
Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 2009.
Cichoń W., Aksjologiczne ujęcie procesu wychowania, [w:] F. Adamski (red.), Człowiek – wychowanie – kultura, WAM, Kraków 1993.
Gajda J., Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje mass mediów, [w:] W. Strykowski (red.), Media a edukacja, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000.
Gawlina Z., Ścisłowicz S. (red.), Pedagogika wobec aktualnych problemów społecznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski 2002.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Kossowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Żak, Warszawa 1999.
Merton T., Nikt nie jest samotna wyspą, Zysk i S-ka, Poznań 2008.
Moczydłowska I., Uzależnienia od komputera i Internetu, „Problemy Opiekuńczo- -Wychowawcze”, nr 4/1999.
Noga H., Wychowawcze aspekty „rewolucji informatycznej”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008.
Siemieniecki B.F., Lewandowski W., Internet w szkole, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Sokołowski M. (red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne, Algraf, Elbląg 2005.
Strykowski W. (red.), Media a edukacja, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000.
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Znak, Kraków 1998.
Szudra A., Uzar K. (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Szymańska M., Rola Internetu w procesie edukacji dzieci i młodzieży, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 6/2008.
Wawrzyk-Chodaczek M., Kształcenie kultury audiowizualnej młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.
Wojtasik Ł., Rodzice wobec zagrożeń dzieci w Internecie, „Dziecko Krzywdzone”, nr 1/2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.