Family material well-being and children’s dreams in the context of psychological well-being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_08mkks

Keywords:

children’s dreams, material well-being, psychological well-being

Abstract

The material well-being of the family is one of the aspects related to the concept of broadly understood holistic well-being, including psychological well-being. In the literature, the problem of childhood in crisis is often signalled under these terms: childhood of excess, candy childhood, generation of satiety. This inspired the authors of this article to check empirically what children who are raised in families of high economic status and whose material needs are satisfied excessively, dream of (wish for). The research presented in the article was carried out in the convention of qualitative research, using the interview method, among sixth grade students of private and public primary schools in Lodz.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Małgorzata Kierzkowska, Academy of Special Education in Warsaw

    Małgorzata Kierzkowska – PhD in social sciences in the discipline of pedagogy; care and educational pedagogue; graduate of the University of Lodz. Assistant professor at the Faculty of Educational Sciences at The Maria Grzegorzewska University in Warsaw. Her academic interests focus on: the situation of the child in the contemporary family, problems of the contemporary family, its transformations, dysfunctionality, as well as directions and forms of support.

  • Karolina Skarbek, Academy of Special Education in Warsaw

    Karolina Skarbek – PhD in social sciences in the discipline of pedagogy; psychologist; graduate of Warsaw University. She works as an adjunct at the Faculty of Educational Sciences at The Maria Grzegorzewska University. She conducts academic research in the field of mathematical giftedness in children, the learning process, and the diagnosis of children. In addition, she works as a psychologist in one of the psychological and pedagogical counseling centers in Warsaw, where she deals with the diagnosis and therapy of children, supporting parents and teachers.

References

Diener E., Lucas R.E., Oishi S., Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa 2005.

Dymara B., Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2012.

Górniewicz J., Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka: porady dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Praksis–UAM, Warszawa–Toruń 1991.

Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Żak, Warszawa 2008.

Ozimkowska V., Złe wychowanie, „Newsweek Polska”, 4.11.2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2012.

Singer J.L., Marzenia dzienne, PWN, Warszawa 1980. Sławecki B., Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN, Warszawa 2012.

Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, WNUAM, Poznań 2006.

Wojciechowska L., Kreacje wyobrażeniowe własnej osoby i otaczającego świata u dzieci i młodzieży. Treściowa charakterystyka marzeń na jawie u dzieci w okresie średniego dzieciństwa, [w:] L. Wojciechowska (red.), Spostrzeganie zjawisk świata społecznego przez dzieci, młodzież i młodych dorosłych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.

Wojciechowska L., Wall N., Marzenia dzienne a subiektywny dobrostan psychiczny dzieci z domu dziecka, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2009.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Family material well-being and children’s dreams in the context of psychological well-being. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 111-125. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_08mkks