Visual-verbal analysis of selected picture book biographies of famous painters
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_07mkdsKeywords:
children’s picture book, visual-verbal analysis, education through art, artistAbstract
Illustrated books for children seek to educate children through art and make them aesthetically attuned. Many of these books are devoted to the biographies of painters. This article outlines how selected children’s books present artists, and offers a visual-verbal analysis. The texts analysed include: L. Anholt, Van Gogh. Kamil i słoneczniki; E. Carle, The artist who painted a blue horse; D. Remerts, Meneer Kandinsky was een Schiller; M. Valenzia, Getting to know the world’s greatest artists; and Polish ones, e.g.: A. Czerwińska-Rydel, Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckim; M. Kowerko-Urbańczyk, Idol. Frida Kahlo.
Downloads
References
Anholt L., Van Gogh. Kamil i słoneczniki, Sterdust Media S.C., 2011.
Cackowska M., Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej w Polsce, część I, „Ryms”, nr 5/wiosna 2009; część II, „Ryms”, nr 6/lato 2009; część III, „Ryms”, nr 8/zima 2009/2010.
Carle E., The artist who painted a blue horse, Philomel Books, 2011.
http://bunkier.art.pl/ (dostęp: 17.05.2019).
https://artmuseum.pl/pl/wydarzenia/spotlight-kids (dostęp: 18.05.2019).
https://www.znak.com.pl/ksiazka/frida-kahlo-seria-idol--99922 (dostęp: 20.09.2018).
https://zacheta.art.pl/pl (dostęp: 18.05.2019).
Janion M., Zielińska M. (red.), Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje. Sympozjum, Warszawa 6–7 grudnia 1982 r., PIW, Warszawa 1986.
Karczmarzyk M., Co znaczą rysunki dziecięce? Znaczenia i potencjał komunikacyjny rysunku dziecka sześcioletniego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2010.
Karczmarzyk M., Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej – analiza metodą wizualno-werbalną Guntera Kressa oraz Theo van Leeuwena, „Chowanna”, nr 2(41)/2013.
Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., A child in a virtual gallery. The analysis of selected websites of great museums, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(12)/2010.
Kress G., van Leeuwen T., Reading images. The Grammar of Visual Design, Routledge, London–New York 1996.
Limont W., Nielek-Zawadzaka K., Dylematy edukacji artystycznej, T. 1: Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Mazepa-Domagała M., Z zagadnień recepcji sztuki przez dziecko. Próba określenia kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.), Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja – wsparcie, Librus–Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, Katowice–Mysłowice 2005.
Remerts D., Meneer Kandinsky was een Schiller, Leopold, 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PIW, Warszawa 2010.
Szyłak J., Dymel-Trzebiatowska H., Cackowska M. (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017.
Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.
Valenzia M., Getting to know the world’s greatest artists, Children’s Press, 1996.
Wądolny-Tatar K., Chrobak M., Światy dzieciństwa, Universitas, Kraków 2016.
Welsch W., Estetyka i anestetyka, [w:] R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.