Museum education in school practice – didactic challenges
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_04acKeywords:
museum education, formal education, teacher, learner, core curriculum of general educationAbstract
This article discusses didactic reflection in relation to museum education. 27 teachers were sampled through recommendation-based selection and the method of thematic autobiography was used. The analysis concerned some fragments of teachers’ autobiographies which were directly related to their professional work and the implementation of museum education in the school system. Two thematic fields are described. The first comprises teachers’ comments on the interrelations of museum education and the implementation of the core curriculum of general education. The second field concerns the learner as the main recipient and direct participant of museum education.
Downloads
References
Allard M., Boucher S., Éduquer au musée. Un modele théorique de pédagogie muséale, Hurtubise HMH Ltée, Montréal 1998.
Allard M., Boucher S., Le musée et l’école, Hurtubise HMH Ltée, Montréal 1991.
Cabała A., Rodek V., W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej. Aktywność nauczycieli i jej uwarunkowania w przestrzeni edukacji formalnej, Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, Katowice 2017.
Czetwertyńska G., Szkoła i muzeum – spotkanie w pół drogi, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Universitas, Warszawa 2015.
Gałuszek O., Po co szkole muzeum, po co muzeum szkoła? O edukacji muzealnej z perspektywy prowadzącego zajęcia nauczyciela, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Gołaszewski T., Dziecko w muzeum, Nasza Księgarnia, Warszawa 1967.
Helling I.K., Metoda badań biograficznych, [w:] G. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań 1990.
Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 1994.
Kojs W., Treści kształcenia – stare i nowe problemy, [w:] K. Denek, T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu. IV Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wydawnictwo Andrzej Wiśniewski, Kielce 1999.
Kosińska M., Edukacja kulturowa [hasło], http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-kulturowa/ (dostęp: 2.10.2018).
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2010.
Pater R., Edukacja muzealna w Niemczech, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Pater R., W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej, „Muzealnictwo”, nr 3/2012. Raport Strategie Rozwoju Muzealnictwa. Założenia programowe, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2012.
Szeląg M., Edukacja głupcze! Zadania muzeum na początku XXI wieku, [w:] Muzeum XXI wieku – teoria i praxis, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Gniezno 2010.
Szeląg M., Edukacja muzealna i muzea w opiniach uczestników seminariów z cyklu „Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Suplement”, [w:] M. Szeląg (red.), Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Część 1, Universitas, Kraków 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.