Uczyć się, by przetrwać i wzrastać: Jak edukacja pozaformalna zmienia jakość życia dorosłych?
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.27_hkoSłowa kluczowe:
edukacja pozaformalna, uczenie się przez całe życie, pokonywanie wyzwań, rozwójAbstrakt
Idea edukacji pozaformalnej łączy się z realizacją potrzeb dorosłego człowieka dotyczących nabywania nowych wiadomości i umiejętności oraz kształtowania postaw, które pomogą łatwiej funkcjonować we współczesnym świecie. Edukacja kojarzy się z kształceniem w szkołach i uczelniach wyższych, podobnie postrzegane jest kształcenie ustawiczne dorosłych. Co skłania dorosłych do powrotu do doświadczeń, które nabyli, podążając tradycyjnymi ścieżkami edukacji formalnej? Co motywuje ich do celowego wznowienia procesu uczenia się, już w znacznie innej formie zorganizowanego kształcenia osób dorosłych? Najistotniejsze pytanie dotyczy tego, jakie kompetencje nabywane w ramach podjętej aktywności edukacyjnej po ukończeniu nauki szkolnej wspierają codzienne funkcjonowanie osób dorosłych.
Pobrania
Bibliografia
Alheit P., Podwójne oblicza całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2002, nr 2, s. 55–78.
Ciechanowska D., Od edukacji ustawicznej do całożyciowego uczenia się – potrzeba kształcenia kompetencji uczenia się, [w:] R. Góralska, J. Półturzycki (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Płock–Toruń 2004, s. 155–160.
Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007.
Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej” 2009, R. 1, s. 95–108.
Komunikat Komisji Europejskiej, Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, COM (2001) 678, https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/european-area-of-lifelong-learning.html [dostęp: 4.12.2022].
Memorandum Komisji Europejskiej, Memorandum on Lifelong Learning, www.voced. edu.au/content/ngv:2687 [dostęp: 31.12.2022].
Raport EURYDICE, Lifelong Learning: the contribution of education systems in the Member States of the European Union, www.op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e36cfb36-b16a-4dd8-99e1-c70482e392b9.pdf [dostęp: 4.12.2022].
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.