Rola wiedzy rodziców w rozpoznawaniu i wspieraniu zaburzeń integracji sensorycznej
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.27_kmkzSłowa kluczowe:
układy zmysłowe, integracja sensoryczna, świadomość rodziców o zaburzeniach sensorycznychAbstrakt
Teoria Integracji Sensorycznej tłumaczy chaos w zachowaniu dziecka brakiem współpracy wszystkich zmysłów jednocześnie. Zarazem daje szansę na uporządkowanie informacji płynących od zmysłów w drodze odpowiednio dobranych ćwiczeń i zabaw. Zintegrowanie bodźców jest konieczne do kształtowania wyobrażeń o sobie i świecie, przyswajania wiedzy, celowych działań, planowania i opracowania zachowań. Praca z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej wymaga indywidualnego podejścia, zrozumienia specyficznych potrzeb dziecka oraz współpracy z przeróżnymi specjalistami. Pierwszym krokiem, jaki czyni rodzic w kierunku poprawy samopoczucia dziecka i jego funkcjonowania, jest obserwacja. Od wiedzy i postawy rodzica zależą dalsze losy dziecka, u którego przetwarzanie informacji docierających z otoczenia tworzy chaos i bałagan. Podjęta analiza literatury ma na celu potrzebę ukazania zagadnień związanych z zaburzeniami integracji sensorycznej. Artykuł przedstawia także wskazówki dla rodziców, jak wspomagać rozwój integracji sensorycznej, nie tylko na drodze terapii.
Pobrania
Bibliografia
Biel S., Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
Goddard S., Odruchy, uczenie i zachowanie, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa 2004.
Jodzis D., Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.
Kastory-Bronowska M., Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku przedszkol-nym a diagnoza i terapia procesów integracji zmysłowej, Wydawnictwo PTD, Warszawa 2007.
Kranowitz C., Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012.
Mass V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Wydawnictwo Fundacji Innowacji i Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej.
Odowska-Szlachcic B., Terapia integracji sensorycznej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.
Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Wydawnictwo Empis, Warszawa 2011.
Sadowski B., Układ nerwowy i narządy zmysłów. Podstawy fizjologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Tempska J., Psychosomatyka pod lupą. Czy zajęcia integracji sensorycznej mogą zrewolucjonizować podejście do zdrowia emocjonalnego?, „Integracja Sensoryczna w Praktyce” 2024, nr 1, s. 31–40.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.