Rola wiedzy rodziców w rozpoznawaniu i wspieraniu zaburzeń integracji sensorycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.27_kmkz

Słowa kluczowe:

układy zmysłowe, integracja sensoryczna, świadomość rodziców o zaburzeniach sensorycznych

Abstrakt

Teoria Integracji Sensorycznej tłumaczy chaos w zachowaniu dziecka brakiem współpracy wszystkich zmysłów jednocześnie. Zarazem daje szansę na uporządkowanie informacji płynących od zmysłów w drodze odpowiednio dobranych ćwiczeń i zabaw. Zintegrowanie bodźców jest konieczne do kształtowania wyobrażeń o sobie i świecie, przyswajania wiedzy, celowych działań, planowania i opracowania zachowań. Praca z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej wymaga indywidualnego podejścia, zrozumienia specyficznych potrzeb dziecka oraz współpracy z przeróżnymi specjalistami. Pierwszym krokiem, jaki czyni rodzic w kierunku poprawy samopoczucia dziecka i jego funkcjonowania, jest obserwacja. Od wiedzy i postawy rodzica zależą dalsze losy dziecka, u którego przetwarzanie informacji docierających z otoczenia tworzy chaos i bałagan. Podjęta analiza literatury ma na celu potrzebę ukazania zagadnień związanych z zaburzeniami integracji sensorycznej. Artykuł przedstawia także wskazówki dla rodziców, jak wspomagać rozwój integracji sensorycznej, nie tylko na drodze terapii.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Katarzyna Miłek - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium w Gnieźnie

    doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Gnieźnieńskiej Szkole Wyższej Milenium w Gnieźnie. Specjalizuje się w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, arteterapii oraz edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dyrektorka Niepublicznego Przedszkola „Bursztynowy Zamek” w Kaliszu. Jest autorką licznych publikacji naukowych z zakresu twórczości dziecka i terapii przez sztukę. Prowadziła zajęcia w ramach programu Erasmus+ w Turcji i Egipcie. Łączy działalność naukową z praktyką pedagogiczną, koncentrując się na wspieraniu rozwoju emocjonalnego i poznawczego małych dzieci poprzez zabawę i kreatywność. 

  • Martyna Koszna - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium w Gnieźnie

    studentka pedagogiki w Gnieźnieńskiej Wyższej Szkole Milenium w Gnieźnie

  • Klaudia Zielińska - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium w Gnieźnie

    studentka pedagogiki w Gnieźnieńskiej Szkole Wyższej Milenium w Gnieźnie 

Bibliografia

Biel S., Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Goddard S., Odruchy, uczenie i zachowanie, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa 2004.

Jodzis D., Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.

Kastory-Bronowska M., Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku przedszkol-nym a diagnoza i terapia procesów integracji zmysłowej, Wydawnictwo PTD, Warszawa 2007.

Kranowitz C., Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012.

Mass V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Wydawnictwo Fundacji Innowacji i Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej.

Odowska-Szlachcic B., Terapia integracji sensorycznej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.

Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Wydawnictwo Empis, Warszawa 2011.

Sadowski B., Układ nerwowy i narządy zmysłów. Podstawy fizjologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Tempska J., Psychosomatyka pod lupą. Czy zajęcia integracji sensorycznej mogą zrewolucjonizować podejście do zdrowia emocjonalnego?, „Integracja Sensoryczna w Praktyce” 2024, nr 1, s. 31–40.

Pobrania

Opublikowane

2025-07-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Rola wiedzy rodziców w rozpoznawaniu i wspieraniu zaburzeń integracji sensorycznej. (2025). Kultura I Wychowanie, 1/27, 119-129. https://doi.org/10.25312/kiw.27_kmkz