Niedostatki edukacji muzycznej w przestrzeni pedagogiczno-terapeutycznej

Wskazania dla początkujących terapeutów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.27_gsz

Słowa kluczowe:

terapia, repertuar muzyczny, specjalne potrzeby edukacyjne

Abstrakt

Artykuł został napisany na podstawie doświadczeń własnych autorki jako jurora na festiwalach twórczości artystycznej osób o specjalnych potrzebach edukacyj­nych. Autorka analizuje sytuacje świadczące o niedostatkach edukacji muzycznej, wi­docznych w wielu pedagogicznych działaniach terapeutycznych. Tekst jest zestawieniem propozycji utworów muzycznych zamieszczonych w literaturze specjalistycznej. Refleksje w nim zamieszczone powinny skłonić (zwłaszcza początkujących terapeutów) do staran­nego doboru repertuaru muzycznego. Warto, aby proponowane utwory muzyczne z dzie­dziny muzyki artystycznej stanowiły podstawowy warsztat pedagoga terapeuty. Autorka prezentuje także niepublikowane jak dotąd wyniki badań realizowanych w ramach pro­jektu międzynarodowego Europa in Takt.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Grażyna Szafraniec - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    doktor nauk humanistycznych, pedagog, oligofrenopedagog, absol­wentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego, wykładowca akade­micki śląskich uczelni. Diagnosta i terapeuta dziecięcy. Jej zainteresowania koncentrują się na terapeutycznych walorach sztuki. Autorka monografii na temat metody malowania palcami wydanej przez UŚ. Współpracuje z ośrodkami edukacji specjalnej i rehabilitacji. Juror na Festiwalach Twórczości Osób Niepełnosprawnych. Autorka publikacji dotyczą­cych terapii pedagogicznej i arteterapii. Organizator konferencji naukowych, imprez arty­stycznych dla osób niepełnosprawnych, projektów artystyczno-terapeutycznych dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bibliografia

Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2002.

Brearley G., Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo, WSiP, Warszawa 1999.

Danel-Bobrzyk H. (red.), Muzyka w edukacji i wychowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.

Diamond J., The life energy in music, t. I, Zeppelin Pub Co, New York 1983.

Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2003. 117

Jaworska A., Kasprzak B., Nowak M., Wojnarowska A., Stanowski M. (red.), Od teatru do terapii, Rekreacyjny Klub Nieprzetartego Szlaku, Lublin 2006.

Kataryńczuk-Mania L. (red.), Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.

Klimas-Kuchtowa E., Wczesna profilaktyka muzyczna, [w:] L. Kataryńczuk-Mania (red.), Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Zielona Góra 2000.

Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.

Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

Kopacz M., Wpływ muzykoterapii na obniżenie poziomu agresji u dorastającej młodzieży, „Psychoterapia” 1997, nr 4.

Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 1990.

Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Sacher W., Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004.

Sacher W., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Stachyra K. (red.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.

Stroms G., Sto nowych gier muzycznych, Wydawnictwo Klanza, Lublin 1999.

Szafraniec G., „Muzyka cieni”… i inne dowody na komunikacyjne wartości arteterapii, [w:] A. Stefańska (red.), Arteterapia i twórczość w psychospołecznej przestrzeni – w kierunku wspomagania komunikacji interpersonalnej przez sztukę, UAM, Poznań–Kalisz 2015.

Szafraniec G., Malowani e palcami – analiza diagnostyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.

Walewska K., Pomiędzy kozetką a pianinem, [w:] K. Walewska (red.), Dziecko w terapii, Medipage, Warszawa 2008.

Wheeler B., Badania w muzykoterapii, [w:] K. Stachyra (red.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.

Pobrania

Opublikowane

2025-07-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Niedostatki edukacji muzycznej w przestrzeni pedagogiczno-terapeutycznej: Wskazania dla początkujących terapeutów. (2025). Kultura I Wychowanie, 1/27, 103-118. https://doi.org/10.25312/kiw.27_gsz