Niedostatki edukacji muzycznej w przestrzeni pedagogiczno-terapeutycznej
Wskazania dla początkujących terapeutów
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.27_gszSłowa kluczowe:
terapia, repertuar muzyczny, specjalne potrzeby edukacyjneAbstrakt
Artykuł został napisany na podstawie doświadczeń własnych autorki jako jurora na festiwalach twórczości artystycznej osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Autorka analizuje sytuacje świadczące o niedostatkach edukacji muzycznej, widocznych w wielu pedagogicznych działaniach terapeutycznych. Tekst jest zestawieniem propozycji utworów muzycznych zamieszczonych w literaturze specjalistycznej. Refleksje w nim zamieszczone powinny skłonić (zwłaszcza początkujących terapeutów) do starannego doboru repertuaru muzycznego. Warto, aby proponowane utwory muzyczne z dziedziny muzyki artystycznej stanowiły podstawowy warsztat pedagoga terapeuty. Autorka prezentuje także niepublikowane jak dotąd wyniki badań realizowanych w ramach projektu międzynarodowego Europa in Takt.
Pobrania
Bibliografia
Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2002.
Brearley G., Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo, WSiP, Warszawa 1999.
Danel-Bobrzyk H. (red.), Muzyka w edukacji i wychowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.
Diamond J., The life energy in music, t. I, Zeppelin Pub Co, New York 1983.
Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2003. 117
Jaworska A., Kasprzak B., Nowak M., Wojnarowska A., Stanowski M. (red.), Od teatru do terapii, Rekreacyjny Klub Nieprzetartego Szlaku, Lublin 2006.
Kataryńczuk-Mania L. (red.), Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.
Klimas-Kuchtowa E., Wczesna profilaktyka muzyczna, [w:] L. Kataryńczuk-Mania (red.), Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Zielona Góra 2000.
Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.
Kopacz M., Wpływ muzykoterapii na obniżenie poziomu agresji u dorastającej młodzieży, „Psychoterapia” 1997, nr 4.
Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 1990.
Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Sacher W., Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004.
Sacher W., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Stachyra K. (red.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Stroms G., Sto nowych gier muzycznych, Wydawnictwo Klanza, Lublin 1999.
Szafraniec G., „Muzyka cieni”… i inne dowody na komunikacyjne wartości arteterapii, [w:] A. Stefańska (red.), Arteterapia i twórczość w psychospołecznej przestrzeni – w kierunku wspomagania komunikacji interpersonalnej przez sztukę, UAM, Poznań–Kalisz 2015.
Szafraniec G., Malowani e palcami – analiza diagnostyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Walewska K., Pomiędzy kozetką a pianinem, [w:] K. Walewska (red.), Dziecko w terapii, Medipage, Warszawa 2008.
Wheeler B., Badania w muzykoterapii, [w:] K. Stachyra (red.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.