Trening mentalny/wyobrażeniowy dla tancerzy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.27_ska

Słowa kluczowe:

trening mentalny, trening wyobrażeniowy, wizualizacja, taniec

Abstrakt

Trening mentalny i wyobrażeniowy stał się istotnym elementem profesjonalnej edukacji i praktyki tanecznej. Niniejszy artykuł analizuje zastosowanie jego technik, w tym kierowanych obrazów, wizualizacji i strategii poznawczo-behawioralnych, w celu zwiększenia wydajności, pewności siebie i odporności psychicznej tancerzy. Opierając się na współczesnych badaniach z zakresu psychologii sportu i nauki o tańcu, pokazujemy, w jaki sposób próby mentalne mogą poprawić umiejętności motoryczne, zmniejszyć niepokój związany z wydajnością oraz pomóc zarówno w zapobieganiu kontuzjom, jak i w regeneracji. Wyniki przeprowadzonych badań na tancerzach sugerują, że integracja treningu mentalnego z praktyką taneczną może prowadzić do znacznej poprawy ekspresji artystycznej, wykonania technicznego i ogólnego samopoczucia. Artykuł kończy się praktycznymi zaleceniami dla tancerzy, nauczycieli i choreografów, którzy chcą włączyć trening mentalny i wyobrażeniowy do swojej codziennej praktyki. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Stella Kaczmarek - Akademia Muzyczna w Łodzi

    doktor, pedagog, psycholog muzyki i muzykotera peuta. Edukator i pedagog muzyczny. Adiunkt w Katedrze Edukacji Muzycznej oraz Kierownik Zakładu Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Stopień doktora w zakresie pedagogiki muzycznej uzyskała w 2012 roku na Uniwersytecie Paderborn u prof. Heinera Gembrisa w Instytucie do Badań Zdolności Muzycznych (IBFM). Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi (na kierunku wychowanie muzyczne i muzykoterapia), Fachhochschule Heidelberg (muzykoterapia), Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie (psychologia muzyki) oraz Uniwersytetu SWPS w Warszawie (psychologia sportu). Publikuje w języku polskim, niemieckim oraz angielskim. Zainteresowania: edukacja kulturowa, zarządzanie kulturą, pedagogika muzyczna, pedagogika tańca, psychologia muzyki oraz muzykoterapia.

Bibliografia

Blecharz J., Siekańska M., Wykorzystanie diagnozy temperamentu w opracowaniu indywidualnego treningu mentalnego na przykładzie zawodników klasy światowej, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” 2012, nr 37.

Driskell J.E., Copprer C., Moran A., Does mental practice enhance performance?, „Journal of Applied Psychology” 1994, nr 79.

Feltz D.L, Landers D.M., The effects of mental practice on motor skill learning and performance: A meta-analysis, „Journal of Sport and Exercise Psychology” 1983, nr 5(1).

Franklin E.N., Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2007.

Gonzales D.C., Sztuka treningu mentalnego. Jak osiągnąć maksimum możliwości, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Gracz J., Sankowski T., Psychologia aktywności sportowej, AWF, Poznań 2007.

Hird J.S., Landers D.M., Thomas J.R., Horan J.J., Physical practice is superior to mental practice in enhancing cognitive and motor task performance, „Journal of Sport and Exercise Psychology” 1991, nr 13(3).

Kaczmarek S., Kategorie treningu mentalnego uzdolnionej muzycznie młodzieży, [w:] E. Kumik (red.), Muzyka w duecie z edukacją, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi, Łódź 2020.

Kłodecka-Rózalska J., Przekraczanie umysłem możliwości ciała, COS, RCMSKFiS, IS, Warszawa 1996.

Łuczyńska A., Psychologia sportu i aktywności fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.101

Magill R.A., Anderson D., Motor learning and control. Concepts and applications, McGraw-Hill Education, New York 2013.

Mayer J., Hermann H.-D., Mentales Training, Springer Medizin Verlag, Heidelberg 2009.

Morris T., Spittle M., Watt A.P., Imagery in sport, Human Kinetics, Champaign 2005.

Morris T., Summers J., Psychologia sportu. Strategie i techniki, COS, Warszawa 1998.

Nowicki D., Poprzez psychologiczny trening sportowy do mistrzostwa, COS, Warszawa 2004.

Richardson A., Mental imagery, Springer, New York 1969.

Rudik P.A., Psychologia sportu, Sport i Turystyka, Warszawa 1961.

Schmidt R.A., Lee T.D., Winstein C.J., Wulf G., Zelaznik H.N., Motor control and learning. A behavioral emphasis, Human Kinetics, Champaign 2019.

Schmidt R.A., Motor schema theory after 27 years: Reflections and implications for a new theory, „Research Quarterly for Exercise and Sport” 2003, nr 74(4).

Schmidt R.A., Wrisb erg C.A., Motor learning and performance. A situation-based learning approach, Human Kinetics, Champaign 2008.

Selwant K., Siłownia umysłu. Trening mentalny dla uprawiających sport, Wydawnictwo Firmamento, Wysowa Zdrój 2015.

Simons J., Doing imagery in the field, NIH, Champaing 2000.

Sweigard L., Human Movement Potential: Its Ideokinetic facilitation, Allegro Editions, New York 1978.

Zamorska M., Buto-fu. Obraz w umyśle, obraz w ciele, „Zeszyty Naukowe PWST w Krakowie” 2013, nr 5.

Pobrania

Opublikowane

2025-07-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Trening mentalny/wyobrażeniowy dla tancerzy. (2025). Kultura I Wychowanie, 1/27, 89-102. https://doi.org/10.25312/kiw.27_ska