Refleksyjny nauczyciel akademicki w czasach niesprzyjających refleksyjności
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.27_mpiSłowa kluczowe:
refleksja, nauczanie refleksyjne, refleksyjne praktyki, strategie nauczaniaAbstrakt
Czy jest możliwe, aby odnosić sukcesy w pracy nauczyciela bez refleksji? Czy słowo refleksja pasuje do współczesnego stylu życia? Czy można pogodzić chęć bycia refleksyjnym nauczycielem ze zwykle napiętym zawodowo harmonogramem? Refleksyjność, refleksja naturalnie kojarzą się z uważnym namysłem, analizą, kontemplacją, dłuższym procesem. Zatem koncepcja refleksyjnego nauczania może wydawać się przestarzała. Jednak, jak pokazują badania, refleksja jest zaliczana do kompetencji kluczowych w edukacji. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji refleksji w nauczaniu z punktu widzenia kilku teorii i badań, a w drugiej jego części zaprezentowanie praktycznych narzędzi i strategii, które mogą sprzyjać budzeniu refleksyjności, a które autorka stosuje od wielu lat w swojej pracy dydaktycznej i które sprawiły, że jej nauczanie stało się bardziej refleksyjne i tym samym, zgodnie z przekonaniem autorki, skuteczniejsze.
Pobrania
Bibliografia
Dewey J., How We Think, D.C. Health & Co. Publishers, Boston 1933.
Hattie J., Visible Learning, Routledge, London & New York 2008. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332
Jankowska A., Jak można stawać się refleksyjnym nauczycielem, „Około Pedagogiki”, nr 1/2019, pp. 53–61.
Lishman J., Handbook for Practice Learning in Social Work and Social Care Knowledge and Theory, Jessica Kingsley Publishers, London & Philadelphia 2007.
Macmillan English Dictionary for Advanced Students, Bloomsbury Publishing Plc, London 2002.
OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A series of Concept Notes. Anticipation-Action-Reflection cycle for 2030, https://www. oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html [accessed: 28.03.2025].
Perkowska-Klejman A., Poszukiwanie refleksyjności w edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019.
Scrivener J., Learning Teaching, Macmillan, 2009.
Szmidt K., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. DOI: https://doi.org/10.18778/8220-097-3
Szplit A., Refleksja nad refleksją w pracy nauczyciela, „Rok Relacji”, 2021.
Szymczak J., Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa, „Forum Dydaktyczne”, nr 5–6/2009, pp. 50–59.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.