Refleksyjny nauczyciel akademicki w czasach niesprzyjających refleksyjności

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.27_mpi

Słowa kluczowe:

refleksja, nauczanie refleksyjne, refleksyjne praktyki, strategie nauczania

Abstrakt

Czy jest możliwe, aby odnosić sukcesy w pracy nauczyciela bez refleksji? Czy słowo refleksja pasuje do współczesnego stylu życia? Czy można pogodzić chęć bycia refleksyjnym nauczycielem ze zwykle napiętym zawodowo harmonogramem? Refleksyjność, refleksja naturalnie kojarzą się z uważnym namysłem, analizą, kontemplacją, dłuższym procesem. Zatem koncepcja refleksyjnego nauczania może wydawać się przestarzała. Jednak, jak pokazują badania, refleksja jest zaliczana do kompetencji kluczowych w edukacji. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji refleksji w nauczaniu z punktu widzenia kilku teorii i badań, a w drugiej jego części zaprezentowanie praktycznych narzędzi i strategii, które mogą sprzyjać budzeniu refleksyjności, a które autorka stosuje od wielu lat w swojej pracy dydaktycznej i które sprawiły, że jej nauczanie stało się bardziej refleksyjne i tym samym, zgodnie z przekonaniem autorki, skuteczniejsze.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Magdalena Pietrusiewicz - Akademia Piotrkowska w Piotrkowie Trybunalskim

    magister filologii angielskiej, absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Nauczycielka w Akademii Piotrkowskiej w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie uczy studentów filologii angielskiej; są to głównie kursy z języka angielskiego praktycznego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na aspektach lingwistyki stosowanej, takich jak uczenie się i nauczanie drugiego i obcego języka, tłumaczenia i interpretacje, w szczególności w odniesieniu do andragogiki, procesów, w których uczą się dorośli.

Bibliografia

Dewey J., How We Think, D.C. Health & Co. Publishers, Boston 1933.

Hattie J., Visible Learning, Routledge, London & New York 2008. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332

Jankowska A., Jak można stawać się refleksyjnym nauczycielem, „Około Pedagogiki”, nr 1/2019, pp. 53–61.

Lishman J., Handbook for Practice Learning in Social Work and Social Care Knowledge and Theory, Jessica Kingsley Publishers, London & Philadelphia 2007.

Macmillan English Dictionary for Advanced Students, Bloomsbury Publishing Plc, London 2002.

OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A series of Concept Notes. Anticipation-Action-Reflection cycle for 2030, https://www. oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html [accessed: 28.03.2025].

Perkowska-Klejman A., Poszukiwanie refleksyjności w edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019.

Scrivener J., Learning Teaching, Macmillan, 2009.

Szmidt K., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. DOI: https://doi.org/10.18778/8220-097-3

Szplit A., Refleksja nad refleksją w pracy nauczyciela, „Rok Relacji”, 2021.

Szymczak J., Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa, „Forum Dydaktyczne”, nr 5–6/2009, pp. 50–59.

Opublikowane

2025-07-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Refleksyjny nauczyciel akademicki w czasach niesprzyjających refleksyjności . (2025). Kultura I Wychowanie, 1/27, 45-55. https://doi.org/10.25312/kiw.27_mpi