Korzystanie z mediów społecznościowych, a ich wpływ na funkcjonowanie adolescentów i młodych dorosłych – zarys problemu
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_03pkSłowa kluczowe:
cyberpsychologia, tożsamość, samoocena, media społecznościowe, adolescenci, młodzi dorośliAbstrakt
Celem artykułu było zaprezentowanie wybranych wniosków i zarysu badań dotyczących relacji między mediami społecznościowymi, a adolescentami i młodymi dorosłymi. W pracy skupiono się na trzech aspektach leżących w zainteresowaniach m.in. cyberpsychologii, tj. kwestia różnic płciowych i wieku w sposobie korzystania z mediów społecznościowych, ich wpływu na kształtowanie się tożsamości oraz relacji między użytkownikiem, mediami społecznościowymi, a samooceną. Przytoczone badania pokazują dynamikę zmian w sposobie korzystania z mediów społecznościowych w perspektywie płci, gdzie w początkach kształtowania się internetu to chłopcy korzystali z niego więcej w celu komunikowania się z innymi, a współcześnie relacja ta wygląda inaczej. Badania dotyczące tożsamości skupiają się na możliwości badania jej kształtowania i uwzględnienia pewnych specyficznych jej aspektów. Wnioski z badań dotyczących samooceny są niekonkluzywne i w głównej mierze korelacyjne, przez to konieczne jest dalsze prowadzenie badań w tym obszarze.
Pobrania
Bibliografia
Barker V., Older adolescents’ motivations for social network use: the influence of gender, group identity, and collective self-esteem, “CyberPsychology & Behavior” 2009, No. 12(2).
Burnell K., George M.J., Vollet J.W., Ehrenreich S.E., Underwood M.K., Passive social networking site use and well-being: The mediating roles of social comparison and the fear of missing out, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2019, No. 13(3).
Burrow L.A., Rainone N., How many likes did I get?: Purpose moderates links between positive social media feedback and self-esteem, “Journal of Experimental Social Psychology” 2017, No. 69.
Chua T.H.H., Chang L., Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self-presentation and peer comparison on social media, “Computers in Human Behavior” 2016, No. 55.
Classen B., Wood J.K., Davies P., Social network sites, fear of missing out, and psychosocial correlates, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2020, No. 14(3).
Coulthard N., Ogden J., The impact of posting selfies and gaining feedback (‘likes’) on the psychological wellbeing of 16–25 year olds: an experimental study, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2018, No. 12(2).
Crocetti E., Rubini M., Meesus W.H.J., Capturing the dynamics of identity formation in various ethnic groups: Development and validation of a three-dimensional model, “Journal of Adolescence” 2008, No. 31(2).
Erikson E., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Gil-Or O., Levi-Belz Y., Turel O., The “Facebook-self”: characteristics and psychological predictors of false self-presentation on Facebook, “Frontiers in Psychology” 2016, No. 6.
Gliniecka M., Profil na Facebooku – awatar, wirtualna maska czy obraz siebie? O konstruowaniu tożsamości internetowej, „Zarządzanie Mediami” 2017, nr 5(2).
Gonzales A.L., Hancock J.T., Mirror, Mirror on my Facebook Wall: Effects of Exposure to Facebook on Self-Esteem, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 2011, No. 14(1–2).
Gurba E., Wczesna dorosłość, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2007.
Jespersen K., Kroger J., Martinussen M., Identity status and ego development: a meta- -analysis, “Identity: An International Journal of Theory and Research” 2013, No. 13.
Joiner R., Gavin J., Brosnan M., Cromby J., Gregory H., Guiller J., Maras P., Moon A., Gender, Internet Experience, Internet Identification, and Internet Anxiety: A Ten-Year Followup, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 2012, No. 15(7).
Joiner R., Gavin J., Brosnan M., Cromby J., Gregory H., Guiller J., Maras P., Moon A., Comparing First and Second Generation Digital Natives’ Internet Use, Internet Anxiety, and Internet Identification, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 2013, No. 16(7).
Joiner R., Gavin J., Brosnan M., Crook C., Duffield J., Durndell A., Guiller J., Maras P., Scott A.J., Internet identification and future internet use, “CyberPsychology & Behavior” 2006, No. 9(4). Kim M., Instagram selfie-posting and young women’s body dissatisfaction: Investigating the role of self-esteem and need for popularity, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2020, No. 14(4).
Luyckx K., Soenens B., Berzonsky D.M., Smits I., Goossens L., Vansteenkiste M., Information-oriented identity processing, identity consolidation, and well-being: the moderating role of autonomy, self-reflection, and self-rumination, “Personality and Individual Differences” 2007, No. 43.
Marcia E.J., Development and validation of ego-identity status, “Journal of Personality and Social Psychology” 1960, No. 3(5).
Marcia E.J., Identity and Psychosocial Development in Adulthood, “Identity: An International Journal of Theory and Research” 2002, No. 2(1). Marcia E.J., Identity in Adolescent, [w:] J. Adelson (red.), Handbook of Adolescent Psychology, Wiley, Nowy Jork 1980.
Mascheroni G., Vincent J., Jimenez E., “Girls are addicted to likes so they post semi-naked selfies”: Peer mediation, normativity and the construction of identity online, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2015, No. 9(1).
McKenna K.Y.A., Bargh J.A., Coming out in the age of the Internet: Identity “demarginalization” through virtual group participation, “Journal of Personality and Social Psychology” 1998, No. 75(3).
McKenna K.Y.A., Green A., Smith P., Demarginalizing the sexual self, “Journal of Sex Research” 2001, No. 38(4).
Noon E.J., Compare and despair or compare and explore? Instagram social comparisons of ability and opinion predict adolescent identity development, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2020, No. 14(2).
O’Keefle S.G., Clarke-Pearson K., The impact of social media on children, adolescents, and families, “Council on Communications and Media Pediatrics” 2011, No. 127(4).
Obuchowska I., Adolescencja, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2007.
Ogonowska A., Cyberpsychologia. Nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura” 2018, nr 10(4).
Ogonowska A., Edukacja medialna w kontekście cyberpsychologii. Nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników we współczesnej cywilizacji medialnej, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 23.
Pantic I., Damjanovic A., Todorovic J., Topalovic D., Bojovic-Jovic D., Ristic S., Pantic S., Association between online social networking and depression in high school students: behavioral physiology viewpoint, “Psychiatria Danubina” 2012, No. 24(1).
Pluta J., Psychologiczne badania nad mediami – droga do powstania nowej dyscypliny, „Media i Społeczeństwo” 2019, nr 11.
Richards D., Caldwell H.P., Go H., Impact of social media on the health of children and young people, “Journal of Paediatrics and Child Health” 2015, No. 51.
Sherman L.E., Michikyan M., Greenfield P.M., The effects of text, audio, video, and in-person communication on bonding between friends, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2013, No. 7(2).
Siibak A., Constructing the Self through the Photo selection – Visual Impression Management on Social Networking Websites, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2009, No. 3(1).
Sitko-Dominik M., Przynależność generacyjna, płeć psychologiczna, postawy wobec miłości a style użytkowania Facebooka przez młodych dorosłych, „Polskie Forum Psychologiczne” 2020, nr 25(2).
Śliwak J., Zarosińska D., Wysocka M., Partyka J., Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form internetu, „Studia Socialia Cracoviensia” 2017, nr 9(2).
Steijn W.M., A developmental perspective regarding the behaviour of adolescents, young adults, and adults on social network sites, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2014, No. 8(2).
Thomas A., Textual constructions of children’s online identities, “CyberPsychology & Behavior” 2000, No. 3(4).
Trusewicz-Pasikowska M., Tożsamość wirtualna – droga do wyzwolenia czy zniewolenia?, [w:] A. Kampka, K. Masłowska, A. Pawłowska (red.), Co nas wyzwala, co nas zniewala? Młodzi o wolności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2018.
Valentine G., Holloway S., “Technophobia”: parents and children’s fears about information and communication technologies and the transformation of culture and society, [w:] I. Hutchby, J. Moran-Ellis (red.), Children, technology and culture: the impacts of technologies in children’s everyday lives, Routledge, Londyn 2001.
Verduyn P., Ybarra O., Résibois M., Jonides J., Kross E., Do Social Network Sites Enhance or Undermine Subjective Well-Being? A Critical Review, “Social Issues and Policy Review” 2017, No. 11(1).
Von Soest T., Wichstrøm L., Kvalem I.L., The development of global and domain- -specific self-esteem from age 13 to 31, “Journal of Personality and Social Psychology” 2016, No. 110(4).
Walrave M., Utz S., Schouten A.P., Heirman W., Editorial: The state of online self- -disclosure in an era of commodified privacy, “Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace” 2016, No. 10(1).
Wang Z., Tchernev J.M., Solloway T., A dynamic longitudinal examination of social media use, needs, and gratifications among college students, “Computers in Human Behavior” 2012, No. 28(5).
Wichstrøm L., von Soest T., Reciprocal relations between body satisfaction and self- -esteem: A large 13-year prospective study of adolescents, “Journal of Adolescence” 2016, No. 47.
Yau J.C., Reich S.M., “It’s Just a Lot of Work”: Adolescents’ Self-Presentation Norms and Practices on Facebook and Instagram, “Journal of Research on Adolescence” 2018, No. 29(1).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.