Zachowania transgresyjne w rozwoju zawodowym osób z zaburzeniami integracji sensorycznej
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.26_jekSłowa kluczowe:
integracja sensoryczna, transgresja, rozwój, rozwój zawodowyAbstrakt
Przełamywanie barier, pokonywanie własnych ograniczeń jest udziałem każdego z nas. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że są wśród nas ludzie, którym – choć są w zasadzie zdrowi – pokonywanie owych barier przychodzi ze szczególnym trudem. Nazywani są różnie: fajtłapami, ciapami czy dźwięcznie – po angielsku – clumsy. Nie są chorzy, tylko ich mózgi (z powodów opisanych poniżej) działają nieznacznie inaczej. Potykają się bez powodu, ciągle im coś wypada z rąk, źle reagują na określone dźwięki, smaki, zapachy. Czasem przez to krzyczą i uciekają, wzbudzając niezdrową ciekawość gawiedzi. Muszą oni przez to mierzyć się z niezrozumieniem, ostracyzmem społecznym, czasem z brakiem akceptacji nawet wśród najbliższych. Szkoła, a później praca zawodowa stają się przez to dla nich wyjątkowo trudnym wyzwaniem. Są to osoby z zaburzeniami integracji sensorycznej, a niniejszy artykuł jest próbą zbadania i przedstawienia, w jaki sposób radzą sobie oni w środowisku szkolnym i w trakcie kariery zawodowej.
Pobrania
Bibliografia
Ayers J.A., Dziecko a integracja sensoryczna, Harmonia Universalis, Gdańsk 2005.
Fedorowicz A., Jak wpływają na nas gigabajty danych, które pochłaniamy każdego dnia?, https://www.focus.pl/artykul/mozg-przeladowany-jak-wplywaja-na-nas-gigabajty-danych-ktore-pochlaniamy-kazdego-dnia [dostęp: 30.01.2023].
Kozielecki J., Koncepcja transgresyjna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1997.
Kozielecki J., Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Teoria, diagnoza, terapia, EMPIS, Warszawa 2019.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.