Recenzja książki Aleksandry Tłuściak-Deliowskiej i Urszuli Dernowskiej pt. Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.26_dsrecSłowa kluczowe:
kultura szkoły, model, jakość, doskonalenieAbstrakt
W niniejszej recenzji omówiono zawartość monografii wymienionej w tytule. Zawiera ona dogłębną analizę opracowanego przez La Tefy Schoen i Charlesa Taddliego modelu kultury szkolnej oraz charakterystykę zrealizowanych na jego podstawie w różnych krajach świata badań edukacyjnych. Celem recenzji jest krytyczna ocena nowości modelu w kontekście edukacji polskiej.
Pobrania
Bibliografia
Dernowska U., Kultura szkoły – pojęcie, wymiary, modele, „Ruch Pedagogiczny” 2014, nr 4, s. 13–24.
Dernowska U., Górecka J., Tłuściak-Deliowska A., Metafora jako sposób badania subtelnych elementów kultury szkoły: „Szkoła inna niż wszystkie” w uczniowskiej metaforze – raport z badań, „Journal of Modern Science” 2023, nr 3, s. 707–727.
Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Klus-Stańska D., Oderwanie dydaktyki od pedagogiki ogólnej jako źródło jej kryzysu i znieruchomienia, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011, s. 139–158.
Klus-Stańska D., Wiedza, która zniewala. Transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, „Forum Oświatowe” 2012, nr 1, s. 21–40.
Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019.
Nowosad I., Z badań nad kulturą szkoły. W kalejdoskopie analiz i interpretacji, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 49, s. 159–174.
Sarbiewska A., Tworzenie partycypacyjnej kultury kształcenia na przykładzie szkolnych lekcji języka angielskiego. Studium przypadku, Niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa 2022.
Schoen L.T., Teddlie Ch., A new model of school culture: A response to a call for conceptual clarity, „School Effectiveness and School Improvement” 2008, vol. 2, s. 129–153.
Tłuściak-Deliowska A., Czyżewska M., Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia…, czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2020.
Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Kultura współpracy w szkole w recepcji nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 40, s. 127–148.
Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Wartości w organizacji szkolnej z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Przegląd Pedagogiczny” 2016, nr 2, s. 151–161.
Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Założenia teoretyczne i właściwości psychometryczne polskiej wersji kwestionariusza „Kultura Szkoły” (School Culture Survey, SCS, S. Gruenert, J. Valentine, 1998), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2018.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.