Recenzja książki Aleksandry Tłuściak-Deliowskiej i Urszuli Dernowskiej pt. Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_dsrec

Słowa kluczowe:

kultura szkoły, model, jakość, doskonalenie

Abstrakt

W niniejszej recenzji omówiono zawartość monografii wymienionej w tytule. Zawiera ona dogłębną analizę opracowanego przez La Tefy Schoen i Charlesa Taddliego modelu kultury szkolnej oraz charakterystykę zrealizowanych na jego podstawie w różnych krajach świata badań edukacyjnych. Celem recenzji jest krytyczna ocena nowości modelu w kontekście edukacji polskiej.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Dariusz Stępkowski - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

    Doktor habilitowany, zatrudniony na stanowisku profesora uczelni na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Bibliografia

Dernowska U., Kultura szkoły – pojęcie, wymiary, modele, „Ruch Pedagogiczny” 2014, nr 4, s. 13–24.

Dernowska U., Górecka J., Tłuściak-Deliowska A., Metafora jako sposób badania subtelnych elementów kultury szkoły: „Szkoła inna niż wszystkie” w uczniowskiej metaforze – raport z badań, „Journal of Modern Science” 2023, nr 3, s. 707–727.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Klus-Stańska D., Oderwanie dydaktyki od pedagogiki ogólnej jako źródło jej kryzysu i znieruchomienia, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011, s. 139–158.

Klus-Stańska D., Wiedza, która zniewala. Transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, „Forum Oświatowe” 2012, nr 1, s. 21–40.

Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019.

Nowosad I., Z badań nad kulturą szkoły. W kalejdoskopie analiz i interpretacji, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 49, s. 159–174.

Sarbiewska A., Tworzenie partycypacyjnej kultury kształcenia na przykładzie szkolnych lekcji języka angielskiego. Studium przypadku, Niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa 2022.

Schoen L.T., Teddlie Ch., A new model of school culture: A response to a call for conceptual clarity, „School Effectiveness and School Improvement” 2008, vol. 2, s. 129–153.

Tłuściak-Deliowska A., Czyżewska M., Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia…, czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2020.

Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Kultura współpracy w szkole w recepcji nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 40, s. 127–148.

Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Wartości w organizacji szkolnej z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Przegląd Pedagogiczny” 2016, nr 2, s. 151–161.

Tłuściak-Deliowska A., Dernowska U., Założenia teoretyczne i właściwości psychometryczne polskiej wersji kwestionariusza „Kultura Szkoły” (School Culture Survey, SCS, S. Gruenert, J. Valentine, 1998), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2018.

Pobrania

Opublikowane

2025-01-30

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Recenzja książki Aleksandry Tłuściak-Deliowskiej i Urszuli Dernowskiej pt. Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 115-120. https://doi.org/10.25312/kiw.26_dsrec