Popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_jacz

Słowa kluczowe:

czytelnictwo dzieci, promowanie kultury czytelniczej, wartości literackie, literatura dla dzieci

Abstrakt

Istotnym zadaniem wobec najmłodszych czytelników i odbiorców sztuki literackiej jest kształtowanie w nich nawyku czytania książek i czasopism. W niniejszym opracowaniu prezentowane są wnioski i wyniki badań przeprowadzonych metodą jakościową
wraz z interpretacją i jakościową analizą tekstu. Problem zaniku zainteresowania literaturą wysokoartystyczną motywuje do wysiłku poszukiwania coraz to nowych sposobów promowania czytelnictwa wśród dzieci. W poszczególnych częściach tekstu ukazano wartość literatury dziecięcej, cechy obecnego kryzysu czytelnictwa i sposoby promowania kultury czytelniczej wśród najmłodszych odbiorców literatury.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Jan Czechowski - Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu

    Adiunkt w Instytucie Nauk Humanistycznych i Społecznych w Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Doświadczenie naukowodydaktyczne zdobywane w Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie, Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, Społecznej Akademii Nauk z siedzibą w Łodzi, Wyższej Szkole Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu, Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Wyższej Szkole im. B. Jańskiego w Krakowie, Tarnowskiej Szkole Wyższej w Tarnowie, Studium Muzyki Współczesnej w Krakowie. Autor 70 publikacji. Uczestnik wielu konferencji krajowych i zagranicznych. Zainteresowania naukowe: problematyka z zakresu pedagogiki sportu, wychowania personalistycznego, aksjologii wychowania, edukacyjnej literatury dla młodego odbiorcy, stosunków interpersonalnych.

Bibliografia

Berelson B., O analizie treści, [w:] L. Gardner (red.), Handbook of Social Psychology, t. 1, Addison-Wesley Publishing Co., Londyn 1959, s. 488–518.

Bortnowski S., Spór z polonistyką szkolną: szkice publicystyczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Filii Kieleckiej WSP w Piotrkowie, Piotrków Trybunalski 1999.

Gallagher K., Jak zachęcać do czytania: mini-lekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, Wydawnictwo Sukurs, Gdańsk 2007.

Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008.

Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I., Praca z tekstem, czyli analiza i interpretacja tekstu literackiego, Wydawnictwo Annał, Łódź 2001.

Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2009.

Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Świat Książki, Warszawa 2014.

Mikołajewski J., Kartka za kartką. Rozmowa z Joanną Papuzińską, https://wyborcza.pl/7,75517,1919862.html [dostęp: 23.11.2016].

Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, Warszawa 2007.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995.

Stasińska B., Czytelnictwo i dostęp do książki. Raport Obywateli Kultury, Obywatele Kultury 2010.

Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.

Zając M., Promocja książki dziecięcej, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2000.

Pobrania

Opublikowane

2025-01-30

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 47-61. https://doi.org/10.25312/kiw.26_jacz