Popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.26_jaczSłowa kluczowe:
czytelnictwo dzieci, promowanie kultury czytelniczej, wartości literackie, literatura dla dzieciAbstrakt
Istotnym zadaniem wobec najmłodszych czytelników i odbiorców sztuki literackiej jest kształtowanie w nich nawyku czytania książek i czasopism. W niniejszym opracowaniu prezentowane są wnioski i wyniki badań przeprowadzonych metodą jakościową
wraz z interpretacją i jakościową analizą tekstu. Problem zaniku zainteresowania literaturą wysokoartystyczną motywuje do wysiłku poszukiwania coraz to nowych sposobów promowania czytelnictwa wśród dzieci. W poszczególnych częściach tekstu ukazano wartość literatury dziecięcej, cechy obecnego kryzysu czytelnictwa i sposoby promowania kultury czytelniczej wśród najmłodszych odbiorców literatury.
Pobrania
Bibliografia
Berelson B., O analizie treści, [w:] L. Gardner (red.), Handbook of Social Psychology, t. 1, Addison-Wesley Publishing Co., Londyn 1959, s. 488–518.
Bortnowski S., Spór z polonistyką szkolną: szkice publicystyczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Filii Kieleckiej WSP w Piotrkowie, Piotrków Trybunalski 1999.
Gallagher K., Jak zachęcać do czytania: mini-lekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, Wydawnictwo Sukurs, Gdańsk 2007.
Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008.
Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I., Praca z tekstem, czyli analiza i interpretacja tekstu literackiego, Wydawnictwo Annał, Łódź 2001.
Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2009.
Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Świat Książki, Warszawa 2014.
Mikołajewski J., Kartka za kartką. Rozmowa z Joanną Papuzińską, https://wyborcza.pl/7,75517,1919862.html [dostęp: 23.11.2016].
Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, Warszawa 2007.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995.
Stasińska B., Czytelnictwo i dostęp do książki. Raport Obywateli Kultury, Obywatele Kultury 2010.
Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
Zając M., Promocja książki dziecięcej, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2000.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.