Rola zmysłów i ich rozwój w zabawie dziecka w wieku przedszkolnym
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.26_kmmwSłowa kluczowe:
zabawa, zmysły, dziecko, przedszkole, rozwójAbstrakt
Tekst podkreśla znaczenie wczesnej stymulacji sensorycznej w rozwoju dziecka, szczególnie w okresie dzieciństwa, kiedy zmysły są wyjątkowo wrażliwe na bodźce. Metoda Montessori, poprzez manipulowanie materiałami, dotyk, obrysowywanie czy
ćwiczenia w grupie, wspiera rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. Integracja Sensoryczna (IS) jest skuteczną metodą terapii dla dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców, jednak brak wystarczającej liczby specjalistów w tym zakresie stanowi problem. Pedagodzy mają więc moralny obowiązek wspierać dzieci, które intuicyjnie poszukują sposobów stymulacji sensorycznej, pomagając im w integracji sensorycznej i wspierając ich rozwój.
Pobrania
Bibliografia
Borkowska M., Szwiling Z., Metoda NDT-Bobath Poradnik dla rodziców, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2011.
Ekert E., Podstawy Integracji Sensorycznej, Prywatne Centrum Pomocy Psychologicznej Synthesis, Garwolin 2015.
Gerrig R.J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Hebb D.O., Podręcznik psychologii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1973.
Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowani, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Montessori M., Domy dziecięce, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary S., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
Okraska-Ćwiek B., Przedszkolaki sensoraki, Wydawnictwo Empis, Gdańsk 2016.
Przetacznik-Gierowska M., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Szymaniak J., Pedagogika Marii Montessori – wspomnienie w 150. rocznicę urodzin i w 70. rocznicę śmierci, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość” 2021, nr 18, s. 9–29.
Matematyka multisensoryczna – kurs on-line, b.r., https://www.charezinska.pl/kursy-on-line/matematyka-multisensoryczna-kurs-on-line/ [dostęp: 21.03.23].
Szkolenia certyfikacyjne SMYKO-MULTISENSORYKA®, b.r., https://www.charezinska.pl/szkolenia-certyfikacyjne-ze-smyko-multisensoryki/ [dostęp: 20.03.23].
Szkolenie – Plastyka Ekspresywna® , b.r., https://sklep.inkubatorinspiracji.pl/szkolenie-plastyka-ekspresywna [dostęp: 21.03.23].
Szkolenie Sensoplastyka®, b.r., https://www.inkubatorinspiracji.pl/sensoplastyka [dostęp 21.03.2023].
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.