Rola zmysłów i ich rozwój w zabawie dziecka w wieku przedszkolnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_kmmw

Słowa kluczowe:

zabawa, zmysły, dziecko, przedszkole, rozwój

Abstrakt

Tekst podkreśla znaczenie wczesnej stymulacji sensorycznej w rozwoju dziecka, szczególnie w okresie dzieciństwa, kiedy zmysły są wyjątkowo wrażliwe na bodźce. Metoda Montessori, poprzez manipulowanie materiałami, dotyk, obrysowywanie czy
ćwiczenia w grupie, wspiera rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. Integracja Sensoryczna (IS) jest skuteczną metodą terapii dla dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców, jednak brak wystarczającej liczby specjalistów w tym zakresie stanowi problem. Pedagodzy mają więc moralny obowiązek wspierać dzieci, które intuicyjnie poszukują sposobów stymulacji sensorycznej, pomagając im w integracji sensorycznej i wspierając ich rozwój.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Katarzyna Miłek - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium w Gnieźnie

    Jest doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunktem w Gnieźnieńskiej Szkole Wyższej Milenium w Gnieźnie. Jej dziedziny badawcze to twórczość, pedagogika przedszkolna i arteterapia.

  • Malwina Wiśniecka - Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Głogowie

    Studentka Państwowej Szkoły Nauk Stosowanych w Głogowie.

Bibliografia

Borkowska M., Szwiling Z., Metoda NDT-Bobath Poradnik dla rodziców, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2011.

Ekert E., Podstawy Integracji Sensorycznej, Prywatne Centrum Pomocy Psychologicznej Synthesis, Garwolin 2015.

Gerrig R.J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.

Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Hebb D.O., Podręcznik psychologii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1973.

Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowani, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Montessori M., Domy dziecięce, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary S., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

Okraska-Ćwiek B., Przedszkolaki sensoraki, Wydawnictwo Empis, Gdańsk 2016.

Przetacznik-Gierowska M., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Szymaniak J., Pedagogika Marii Montessori – wspomnienie w 150. rocznicę urodzin i w 70. rocznicę śmierci, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość” 2021, nr 18, s. 9–29.

Matematyka multisensoryczna – kurs on-line, b.r., https://www.charezinska.pl/kursy-on-line/matematyka-multisensoryczna-kurs-on-line/ [dostęp: 21.03.23].

Szkolenia certyfikacyjne SMYKO-MULTISENSORYKA®, b.r., https://www.charezinska.pl/szkolenia-certyfikacyjne-ze-smyko-multisensoryki/ [dostęp: 20.03.23].

Szkolenie – Plastyka Ekspresywna® , b.r., https://sklep.inkubatorinspiracji.pl/szkolenie-plastyka-ekspresywna [dostęp: 21.03.23].

Szkolenie Sensoplastyka®, b.r., https://www.inkubatorinspiracji.pl/sensoplastyka [dostęp 21.03.2023].

Pobrania

Opublikowane

2025-01-30

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Rola zmysłów i ich rozwój w zabawie dziecka w wieku przedszkolnym. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 31-45. https://doi.org/10.25312/kiw.26_kmmw