Zarządzanie niepublicznym przedszkolem we współczesnych warunkach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_06kmmo

Słowa kluczowe:

przedszkole, nauczyciel, zarządzanie

Abstrakt

Podjęta próba charakterystyki zarządzania przedszkolem niepublicznym we współczesnych warunkach. Artykuł określa zadania, jakie stoją przed osobą zarządzającą przedszkolem niepublicznym, związane z przepisami ustawodawczymi. Porusza kwestie związane ze sprawami administracyjnymi, prowadzenia odpowiedniej dokumentacji oraz kompetencji i obowiązków wynikających z nadzoru pedagogicznego. Odwołuje się do najważniejszego obowiązku, jakim jest zorganizowanie działalności edukacyjnej dla dzieci o każdym poziomie rozwojowym oraz sprzyjania wyrównywaniu szans edukacyjnych dla wszystkich dzieci.

Biogramy autorów

  • Katarzyna Miłek - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

    Katarzyna Miłek – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych w Gnieźnieńskiej Szkole Wyższej Milenium. Dziedziny badawcze: twórczość, pedagogika przedszkolna, arteterapia. Autorka wielu artykułów w czasopismach naukowych i monografiach.

  • Mikołaj Orlikowski - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

    Mikołaj Orlikowski (Mykola Orlykovskyi) – dr, dziekan Filii Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej „Milenium” w Wągrowcu (Polska). W latach 2011–2016 Prodziekan Wydziału Ekonomii i Zarządzania Państwowego Uniwersytetu Agroekologicznego w Żytomierzu (Ukraina). Stypendysta międzynarodowego Programu im. Lane’a Kirklanda finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, a administrowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji. Dziedzina: ekonomia i zarządzanie. Brał udział na poziomie krajowym w programie rozwoju obszarów wiejskich „Ojczysta Wieś”, na poziomie regionalnym uczestniczył w opracowaniu programów i strategii rozwoju Żytomierskiego województwa. Otrzymał uznanie od Departamentu Rozwoju Rolnictwa Żytomierskiej Administracji Państwowej. Autor ponad 45 publikacji naukowych, monografii Regionalna strategia inwestycyjna w sektorze rolnym oraz Polityka i programy wsparcia rolnictwa w warunkach stowarzyszenia i członkostwa Polski w Unii Europejskiej i podręcznika Samozarządzanie (Time management): praktyczne podstawy. Działalność naukowo-badawcza obejmuje takie zagadnienia, jak: zarządzanie strategiczne, samozarządzanie, zarządzanie organizacjami.

Bibliografia

Cybula M., Zakładam i prowadzę oświatową placówkę niepubliczną, Warszawska Grupa Wydawnicza, Warszawa 2016.

Gawrecki L., Zarządzanie w oświacie. Podręcznikowy zarys problematyki. Systematyka – praktyka – rekomendacje, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021, rozdział 2.

Kotarba-Kańczugowska M., Inne formy wychowania przedszkolnego – między modelem rynkowym a demokratycznym eksperymentowaniem, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz, Demokracja i edukacja, dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.

Lorens R., Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi oraz niepublicznymi w świetle reformy edukacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Pigłas A., Transfery budżetowe dla przedszkoli niepublicznych w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2017, nr 49(1).

Akty prawne:

Rozporządzenie MEiN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1658, 2021 r. poz. 1618) tekst ujednolicony obowiązują.cy od dnia 1 września 2021 r.

Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1618).

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 827).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Zarządzanie niepublicznym przedszkolem we współczesnych warunkach. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/21, 89-99. https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_06kmmo