Rola edukacji medialnej w procesie przygotowania dzieci i młodzieży do racjonalnego korzystania z przestrzeni wirtualnej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_03gcmgtSłowa kluczowe:
media, mass media, multimedia, media elektroniczne, technologie informacyjno-komunikacyjne, przestrzeń wirtualna, cyberprzestrzeń, nauczyciel, edukacja medialna, kompetencje medialneAbstrakt
Media elektroniczne stały się we współczesnym świecie ważnym filarem procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. Świat wirtualny stanowi bardzo ważną przestrzeń życiową i jednocześnie socjalizacyjno-wychowawczą dzieci i młodzieży. Również wsparcie procesu dydaktyczno-wychowawczego przez nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne jest już dość mocno zaawansowane i wciąż przybiera coraz to nowe formy oraz daje nowe, nieograniczone możliwości. Nie należy jednak zapominać, że korzystanie przestrzeni wirtualnej przez młodego człowieka obarczone jest także dość obszernym katalogiem zagrożeń i niebezpieczeństw. Dlatego też niezwykle ważne są refleksje nad specyfiką procesu wychowania i kształcenia wspieranego przez internet i komputer. Za bardzo istotne z pedagogicznego punktu widzenia uznaje się edukowanie młodych użytkowników mass mediów w zakresie racjonalnego korzystania z możliwości przez nie oferowanych. Ogromną rolę w działaniach tych pełni właściwie zorganizowana i systematycznie prowadzona edukacja medialna.
Pobrania
Bibliografia
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Bednarek J., Podstawy kształcenia multimedialnego, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005.
Cęcelek G., Kształcenie ustawiczne jako wymóg konieczny współczesnej rzeczywistości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2012, nr 7(77).
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Bednarek J., Podstawy kształcenia multimedialnego, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005.
Cęcelek G., Kształcenie ustawiczne jako wymóg konieczny współczesnej rzeczywistości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2012, nr 7(77).
Dylak S., Kompetencje medialne jako ważny nurt w edukacji humanistycznej, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2004.
Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1997.
Hankała A., Psychologiczne i społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów i technologii informatycznej w edukacji, [w:] M. Tanaś (red.), Pedagogika @ środki informatyczne i media, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Izdebska J., Dziecko i świat mediów elektronicznych, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 3. Izdebska J., Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka, [w:] E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Kramek Z., Smela K., Współczesne technologie kształcenia, [w:] A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Ławniczak J., Edukacja medialna w szkolnych programach nauczania w Anglii i Niemczech, NEODIDAGMATA 27/28, Poznań 2005.
Łęcicki G., Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwa, „Kultura – Media – Teologia” 2010, nr 3.
Madalińska-Michalak J., Filary pracy a kompetencje nauczyciela, [w:] J. Madalińska-Michalak, Pikuła N., Białożyt K. (red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wydawnictwo Scriptum, Warszawa 2017.
Madalińska-Michalak J., Kompetencje przywódcze dyrektora szkoły – wyzwania wobec teorii i praktyki, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. LXI, 2016, nr 4.
Malec A., O przestrzeniach profesjonalnych kompetencji współczesnego nauczyciela, [w:] Z. Zacłony (red.), Kompetencje zawodowe nauczyciela w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2013.
Masterman L., Teaching the media, MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall 2001. Media Literacy: Essentials Survival Skills for the New Millenium, http://www.oise. utoronto.ca/orbit/mediaed_sample.html [dostęp 10.02.12].
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2001.
Murawska E., Kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli, [w:] R. Parzęcki (red.), Dyskusja o nauczycielu, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2003.
Ogonowska A., Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, Kraków 2003.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.
Siemieniecka D., Internet w edukacji, [w:] B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Siemieniecki B., Przedmiot i zadania mediów w edukacji, [w:] Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Strykowski W., Kąkolewicz M., Ubermanowicz S., Kompetencje nauczycieli edukacji medialnej, NEODIDAGMATA 29/30, Poznań 2008.
Strykowski W., Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2004.
Strykowski W., Potrzeba i program edukacji medialnej, [w:] W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesna technika w kulturze – nauce – oświacie, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Tarnowie, Tarnów 1995.
Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Tanaś M., Wprowadzenie, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005. Wenta K., Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej, [w:] B. Siemieniecki, Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Wenta K., Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli, [w:] B. Siemieniecki, Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE L C 189/1).
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.