Implementacje teoretycznych założeń wychowania estetycznego w pozainstytucjonalnej edukacji plastycznej w latach 80. XX wieku na przykładzie działalności grupy pARTner

Autor

  • Janina Florczykiewicz Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_147-164

Słowa kluczowe:

wychowanie estetyczne, praktyka edukacji plastycznej, grupa pARTner, nowatorskie metody edukacji plastycznej

Abstrakt

W tekście zaprezentowano ideę nowatorskich działań z zakresu edukacji plastycznej, rozwijanych w latach 80. przez członków grupy pARTner. Proponowane przez nich działania, respektując postulaty rozwijanych wówczas w Polsce koncepcji wyrosłych na gruncie wychowania estetycznego, znacznie wykraczały poza instytucjonalne formy zajęć plastycznych. Różnice dotyczyły również stawianych im celów i poglądów na rolę procesu twórczego w edukacji. Poprzedzająca te rozważania analiza statusu sztuki we współczesnej teorii wychowania tworzy teoretyczny kontekst dla prezentowanego zagadnienia.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Janina Florczykiewicz - Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

    Dr hab. Janina Florczykiewicz – pedagog, profesor nadzwyczajny na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Bibliografia

Berleant A. Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o sztuce, Kraków 2007.

Białostocki J., O replikach i kopiach – dawniej i dziś, [w:] J. Białostocki (red.), Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978.

Bukowski J., Byszewski J., Józefowski E., Karolak W., Olszewska B., Sikorski T., Partner. Działania artystyczne z dziećmi, BWA, Wrocław 1984.

Byszewski J., Rekonstrukcja, [w:] M. Jasser (red.), pARTner.’84,’85. Katalog Biennale Sztuki dla Dziecka, KAW, RSW Książka – Prasa – Ruch, Poznań 1985.

Dewey J., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975.

Dewey J., Demokracja i wychowanie, Wrocław 1952.

Dziedzic I., „Muzeum wyobraźni” Andrè Malraux. Idea i praxis, „Studia Muzealno--Historyczne”, nr 5/2013, s. 219–233.

Gołaszewska M., Kultura estetyczna, Warszawa 1997, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa 1976.

Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1984. Hańderek J., Sztuka w muzeum wyobraźni, „Estetyka i Krytyka”, nr 2 (21)/2011, s. 61–75.

Ingarden R., Przeżycie – dzieło – wartość, Kraków 1966.

Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009.

Józefowski E., Książka o książkach, WSP, Zielona Góra 1999.

Józefowski E., Magiczne pismo, [w:] M. Jasser, J. Byszewski (red.), pARTner.’84,’85, Katalog Biennale Sztuki dla Dziecka, KAW, RSW Książka – Prasa – Ruch, Poznań.

Józefowski E., Wyobraźnia i obraz jako czynniki konstytuujące warsztat twórczy przy kreacji wizualnej, „Dyskurs: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 17/2014, s. 285–286.

Kaczocha W., Panestetyzm Johna Deweya, „Sztuka i Filozofia”, nr 3/1990, s. 161–170; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Sztuka_i_Filozofia/Sztuka_i_Filozofia-r1990-t3/Sztuka_i_Filozofia-r1990-t3-s161-170/Sztuka_i_Filozofia-r1990-t3-s161-170.pdf (dostęp: 2.09.2017).

Karolak W., Inne rysowanie, [w:] M. Jasser, J. Byszewski (red.), pARTner.’84,’85. Katalog Biennale Sztuki dla Dziecka, KAW, RSW Książka – Prasa – Ruch, Poznań.

Milerski B., Śliwerski B., Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa 2000.

Morawski S., Trojaka funkcja wychowawcza sztuki, „Estetyka”, nr 4/1963.

Mortkowiczowa J., Estetyka wychowania, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów, Warszawa 1997.

Nawroczyński B., O wychowaniu estetycznym, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów, Warszawa 1997.

Read H., Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

Rachoń N., Doświadczenie estetyczne w metafizyce naturalizmu empirycznego Johna Deweya, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej” R. LI: 2010, nr 4183), s. 225–246; http://www.amw.gdynia.pl/library/File/ZN%202010/19Rachon%20N.pdf (dostęp: 2.08.2017).

Rozporządzenie MEN z 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz. U. z 1999 r. nr 14, poz. 128.

Suchodolski B., Podstawy wychowania socjalistycznego, Warszawa 1967.

Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa 1968.

Suchodolski B., Wychowanie przez sztukę, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów, Warszawa 1997.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1969.

Szuman S., Sztuka wzbogaca i pogłębia człowieka, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa 1976.

Szuman S., Specyfika wychowania estetycznego, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa 1976.

Sztobryn S., Pedagogika Nowego Wychowania, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika,T. 1., s. 286–287.

Wilkoszewska K., Arnolda Berleanta projekt estetyki postkantowskiej, „Sztuka i Filozofia”, nr 37/2010.

Wojnar I., Perspektywy wychowawcze sztuki, Warszawa 1966.

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa 1976.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Implementacje teoretycznych założeń wychowania estetycznego w pozainstytucjonalnej edukacji plastycznej w latach 80. XX wieku na przykładzie działalności grupy pARTner. (2024). Kultura I Wychowanie, 12, 147-164. https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_147-164