Rozwój osobisty osób starszych jako jeden z obszarów wykluczenia społecznego

Autor

  • Aleksandra Sobczyk-Kubiak Uniwersytet Łódzki Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_119-13

Słowa kluczowe:

ageism, rozwój osobisty, starość

Abstrakt

 Starość jest takim okresem w życiu człowieka, w którym zachodzi wiele zmian fizjologicznych, psychologicznych i społecznych. Przed jednostką stają zadania typowe dla tego okresu rozwojowego: przejście na emeryturę, adaptacja do starości, mądrość transcendentna czy wreszcie przygotowanie do odejścia. Jednostki starzejące się dotykają także zjawiska społeczne takie jak ageism czy gerontofobia. Sposób starzenia nie zmienił się od lat, zmieniły się jednak warunki w którym przyszło się starzeć. Współczesna cywilizacja młodości i technologii stawia przed osobami starszymi wiele nowych wyzwań, między innymi konieczność nauczenia się obsługiwania nowoczesnych urządzeń, funkcjonowania w rzeczywistości cyfrowej. To dla osób starszych czas intensywnej nauki, a jej nie podjęcie grozi cyfrowym wykluczeniem. Obszar rozwoju osobistego to kolejny z obszarów, w którym osoby starsze dotyczy wykluczenie i marginalizacja. Prezentowana na rynku oferta nie uwzględnia specyfiki potrzeb starszych ludzi a sposoby rozpowszechniania nie ułatwiają osobom starszym dostępu do niej.

Biogram autora

  • Aleksandra Sobczyk-Kubiak - Uniwersytet Łódzki

    Mgr Aleksandra Sobczyk-Kubiak – psycholog, socjolog i pedagog, life-coach i trener rozwoju osobistego. Od 2016 roku doktorantka w Instytucie Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się wpływem, jaki wywierają na siebie jednostka i kultura, uzależnieniami behawioralnymi, psychologią pozytywną, rozwojem osobistym i wzrastaniem. Preferuje narracyjne metody pracy z człowiekiem. Specjalista Racjonalnej Terapii Zachowania.

Bibliografia

Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1995.

Borkowski R., Cywilizacja. Technika. Ekologia. Wybrane problemy XX wieku, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2001.

Bromley D., Psychologia starzenia się, PWN, Warszawa 1969.

Brzezińska A., Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005.

Doktorowicz K., Społeczności wirtualne – cyberprzestrzeń w poszukiwaniu utraconych więzi, http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0095/059-066.html (dostęp: 7.06.2017).

Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Wykluczenie_spo%C5%82eczne (dostęp: 30.08.2017).

Etcoff N., Przetrwają najpiękniejsi. Wszystko, co nauka mówi o ludzkim pięknie, Wydawnictwo CIS, Warszawa 2002.

Gulla B., Tucholska K., Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji, [w:] Studia z psychologii KUL, Tom 14, 2007, s. 133–152.

Hamilton I., Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Zysk i Spółka, Poznań 2006.

Mamak-Zdanecka M.,”Pomyślne starzenie się” w wymiarze demograficznym, społecznym, gerontologicznym, [w:] M. Synowiec-Piłat, B. Kwiatkowska, K. Borysławski (red.), Inkluzja czy ekskluzja? Człowiek stary w społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytet Medyczny, Wrocław 2015, s. 19–36.

Miszczak E. Aktywność seniorów sposobem przeciwdziałania negatywnym skutkom procesu starzenia się, [w:] D. Kałużna, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów XXI wieku. Ku aktywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 24–33.

Młynarska M., Jakość podeszłego wieku: jesień życia między gerotranscendencją, postawą kidult i poświęceniem, „Wspólne Tematy”, nr 11–12/2008, s. 20–28.

Nelson T., Ageism and discrimination, [w:] J. Birren (red.), Encyclopedia of Gerontology, Wydawnictwo Academic Press, San Diego 2007.

Nosal P., Technologia i sport, Wyd. Naukowe Katedra, Poznań 2014. Scharlach A., Robinson B., Curriculum Module on the Aging Process University of California, http://garnet.berkleley.edu/ageing/ModuleProcess.html (dostęp: 3.03.2015).

Sobczyk-Kubiak A., Młodość czy dojrzałość – co jest wartością we współczesnym świecie?, [w:] J. Zimny (red.), Współczesne zagrożenia – wyzwania i działania, KUL, Stalowa Wola 2016.

Steuden S., Psychologia starzenia się, PWN, Warszawa 2011.

Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia, PWN, Warszawa 2004, s. 263–292.

Sygit E., Dlaczego dyskryminujemy osoby starsze, „Psychogeriatria Polska”, nr 5(4)/2008, s.153–158.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.

Szukalski P. Stan zdrowia Polek i Polaków na przedpolu starości, [w:] P. Szukalski (red.), To idzie starość. Postawy osób w wieku przedemerytalnym. Raport z badań, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008, s. 7–29.

Zakowicz I., Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowania starości w reklamie. „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 2/2012, s. 391–398.

Zierkiewicz E, Kowalczyk I., Konsumentka czy konsumowana, „Kultura Popularna”, nr 2/2002, s. 119–124.

https://www.i-slownik.pl/5923,wykluczenie-cyfrowe-e-wykluczenie-podzial-cyfrowy/ (dostęp: 7.06.2017).

http://krystynakieler.pl/czym-jest-rozwoj-osobisty/ (dostęp: 7.06.2017).

http://blog.krolartur.com/rop-1-1-czym-jest-rozwoj-osobisty/ (dostęp: 17.08.2017).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Rozwój osobisty osób starszych jako jeden z obszarów wykluczenia społecznego. (2024). Kultura I Wychowanie, 12, 119-130. https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_119-13