Sposobem na naprawienie wszystkich ludzkich rzeczy jest w istocie idea tych rzeczy
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_65-79Słowa kluczowe:
Komeński, edukacja, filozofia, metafizyka, świadomośćAbstrakt
Tekst ten podejmuje problematykę Komeńskiej idei wychowania. Idea ta służy uzyskaniu przestrzeni „pomiędzy”, różnicy w stosunku do naszego sposobu myślenia pedagogicznego, o ile wychodzi ono od nauk współczesnych z wrodzoną metafizyką. Następnie staramy się wyjaśnić niektóre podstawowe zasady Komeńskiego, które mogłyby zainspirować nasze szkoły i edukację. Chętnie argumentujemy, że rządzić musi idea edukacji, a nie organizacja czy proces edukacji.
Pobrania
Bibliografia
Augustine, Against the Manicheans. The Teacher, Hackett Publishing, Indianapolis/ Cambridge 1995.
Komenský J.A., Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek I, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1958.
Komenský J.A., Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek II, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1960.
Komenský J.A., Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek IV.
Výbor Obecné porady o nápravě věcí lidských a z věcného pansofického slovníku, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1966.
Komenský J.A., Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek V. Výbor ze spisů o filosofii a přírodě, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1968.
Patočka J., Sebrané spisy. Svazek 1. Péče o duši I. Stati z let 1929-1952. Nevydané texty z padesátých let. 1, Oikúmené, Praha 1996.
Patočka J., Sebrané spisy 11. Komeniologické studie II, Oikúmené, Praha 1998.
Patočka J., Sebrané spisy 12. Komeniologické studie III, Oikúmené, Praha 2003.
Pešková J., Vybrané spisy Jaroslavy Peškové, Kreace, Praha 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.