Mistrz − Kazimierz Twardowski w oczach swoich uczniów

Autor

  • Magdalena Hinc-Wirkus Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_19-29

Słowa kluczowe:

Kazimierz Twardowski, mistrz, szkoła lwowsko-warszawska

Abstrakt

 Polska pedagogika miała wielu znamienitych uczonych, których można nazwać mistrzami. Pierwsze pokolenie polskich pedagogów musiało zacząć od podstaw − musiało zmierzyć się z wprowadzeniem polskiej pedagogiki do szkół wyższych. W tych realiach ukształtowany został Kazimierz Twardowski. Twardowskiemu udało się wychować wielu wybitnych, zasłużonych dla polskiej nauki uczonych. Już na początku XX w. zaczęto w Polsce mówić o „szkole Twardowskiego” lub „szkole lwowskiej”, która stała się zaczynem dla ośrodków filozoficznych na polskich uniwersytetach po odzyskaniu niepodległości. Kazimierz Twardowski był autorytetem intelektualnym i moralnym, był człowiekiem instytucją w nauce polskiej pierwszej połowy XX wieku. Artykuł ukazuje postać Twardowskiego z perspektywy wspomnień jego uczniów.

Biogram autora

  • Magdalena Hinc-Wirkus - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

    Magdalena Hinc-Wirkus – doktorantka w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacji oraz oligofrenopedagogiki, stypendystka Prezesa Rady Ministrów. W swojej pracy naukowej zajmuje się czasem wolnym oraz codziennością osób z niepełnosprawnością intelektualną, natomiast zawodowo pracuje jako oligofrenopedagog, wspierając dzieci z autyzmem oraz ich rodziny.

Bibliografia

Betti A., Kazimierz Twardowski, [w:] E.N. Zalta, Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/twardowski/ (dostęp: 05.01.2018).

Hejnicka-Bezwińska T., Ramy czasowe i kategorialne badań nad biografiami i pokoleniami polskich pedagogów, [w:] M. Szczepska-Pustowska M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska (red.), Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno- -edukacyjne uwarunkowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Kazimierz Twardowski http://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Twardowski (dostęp: 05. 01. 2013).

Kotarbiński T., O Kazimierzu Twardowskim, [w:] K. Twardowski, Wybrane pisma filozoficzne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.

Kotarbiński T., Wybór pism, t. II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.

Michałowski K., Wspomnienia, (br.), http://www.lwow.home.pl/michalowski.html (dostęp: 05.01.2018).

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Daimonion, Lublin 1992.

Pilch T. (pod. red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. III, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2004.

Theresianum, https://www.theresianum.ac.at/en/stiftung (dostęp: 4.01.2018).

Twardowski K., O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.

Tytko M.M., Mistrz i uczeń – filozofia kształcenia akademickiego pedagogów, https://www. wuj.pl/UserFiles/File/artykuly-otwarte/mistrz-i-uczen.pdf (dostęp: 07.01.2018).

Witwicki W., Kazimierz Twardowski, „Przegląd Filozoficzny”, Warszawa 1920, XXIII.

Woleński J., Kazimierz Twardowski, [w:] M.A. Krąpiec M.A., A. Lobato, A. Maryniarczyk, P. Jaroszyński, H. Kiereś, Z.J. Zdybicka (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/t/twardowski.pdf (dostęp: 05.01.2018).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Mistrz − Kazimierz Twardowski w oczach swoich uczniów. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/13, 19-29. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_19-29