Pedagogika i edukacja medialna w cyberkulturze

Autor

  • Renata Matusiak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_147-155

Słowa kluczowe:

pedagogika medialna, edukacja medialna, kompetencje medialne, cyberkultura

Abstrakt

Współczesna rzeczywistość jest wytworem i elementem cyberkultury. Świat zawieszony jest w rzeczywistości wirtualnej, która nie tylko przenika do świata realnego, ale staje się jego twórcą. Pedagogika medialna podparta doświadczeniami edukacji medialnej wydaje się być kluczem do uporządkowania społecznej rzeczywistości. Edukacja w zakresie kształtowania kompetencji medialnych jest jednym z głównych zadań obecnego szkolnictwa i oświaty. Tylko właściwie realizowana edukacja medialna i wychowanie do odbioru mediów pozwoli na efektywne wykorzystanie mediów w życiu człowieka, a także na to, że on sam w sposób odpowiedzialny i świadomy będzie tworzył cyberkulturę. Obecnie jednak edukacja medialna w Polsce nie rozwija się w sposób pożądany. Artykuł traktuje o potrzebie pedagogiki medialnej i znaczeniu edukacji, szkolnictwa w rozwoju cyberkultury. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Renata Matusiak - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

    Renata Matusiak – magister socjologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, doktorantka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W ramach zainteresowań odbyła studia: profilaktyka społeczna i terapia uzależnień, kryminologia, przygotowanie pedagogiczne. Prezes KND „Ars Educandi”, organizatorka i uczestniczka licznych konferencji naukowych międzynarodowych i ogólnopolskich, redaktor prac zbiorowych, autorka artykułów naukowych. Zainteresowania naukowe: edukacja medialna, nowe media, cyberprzestępczość, bezpieczeństwo w sieci.

Bibliografia

Bandura L., Pedagogika medialna, „Ruch Pedagogiczny”, 1983, nr 3–4.

Bartorowska H., Kultura informacyjna, czy tylko edukacja informacyjna?, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Czerski W., Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.

Ejsmont M., Kosmalska B., Wychowawcze możliwości oddziaływania nowych i starych mediów, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005.

Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Matusiak R., Bezpieczeństwo w sieci jako element edukacji medialnej, „Kognitywistyka i media w edukacji”, 2016/2.

Matusiak R., Potrzeba i realizacja edukacji medialnej we współczesnej szkole, [w:] K. Sigda, K. Kozioł, R. Matusiak (red.), Współczesne konteksty edukacji medialnej, patriotycznej i społecznej, Wydawnictwo REGIS, Lublin 2017.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne PWN-WNT, Warszawa 2004.

Ogonowska A., Edukacja medialna – klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2003.

Osmańska-Furmanek W., Komputer jako medium w procesie edukacji całożyciowej, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Penkowska G., Wprowadzenie do tematyki edukacji medialnej, [w:] G. Penkowska (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.

Sawicka T., Edukacja medialna i czytelnicza, Wydawnictwo Bea-Bleja, Toruń 2000.

Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Strykowski W., Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 2006.

Zając A., Czwarta fala przemian cywilizacyjnych – Rewolucja NBIC – wyzwaniem dla edukacji, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-12

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować