Filozofia wychowania Janusza Gniteckiego. Projekt ambiwalencji zrównoważonej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_9-17Słowa kluczowe:
pedagogika, pedagogika filozoficzna, ambiwalencja, Janusz GniteckiAbstrakt
Polska pedagogika miała wielu znamienitych uczonych, których można nazwać mistrzami. Pierwsze pokolenie polskich pedagogów musiało zacząć od podstaw − musiało zmierzyć się z wprowadzeniem polskiej pedagogiki do szkół wyższych. W tych realiach ukształtowany został Kazimierz Twardowski. Twardowskiemu udało się wychować wielu wybitnych, zasłużonych dla polskiej nauki uczonych. Już na początku XX w. zaczęto w Polsce mówić o „szkole Twardowskiego” lub „szkole lwowskiej”, która stała się zaczynem dla ośrodków filozoficznych na polskich uniwersytetach po odzyskaniu niepodległości. Kazimierz Twardowski był autorytetem intelektualnym i moralnym, był człowiekiem instytucją w nauce polskiej pierwszej połowy XX wieku. Artykuł ukazuje postać Twardowskiego z perspektywy wspomnień jego uczniów.
Pobrania
Bibliografia
Czech F., Status studiów globalnych i przemiany nauk społecznych, „Kultura-Historia- Globalizacja” 2013, nr 14, http://www.khg.uni.wroc.pl/?type=archiwum&nr=14 (dostęp: 24.04.2018).
Gnitecki J., Jakiej filozofii edukacji poszukujemy?, [w:] J. Gnitecki, J. Rutkowiak (red.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa–Poznań 1999.
Gnitecki J., Możliwości uprawiania pedagogiki ogólnej jako teorii krytycznej i metateorii, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1995.
Gnitecki J., Niektóre ujęcia pedagogiki ogólnej w Polsce i na świecie, [w:] S. Palka (red.), Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne”, z. 22, Kraków 1995.
Gnitecki J., O filozofii edukacji. Refleksje wprowadzające, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski 1994.
Gnitecki J., W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji, [w:] U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.
Hejnicka-Bezwińska T., Profesor Janusz Gnitecki (1945–2008), http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/532/Teresa%20Hejnicka-Bezwinska%20Profesor%20Janusz%20Gnitecki.pdf?sequence=1 (dostęp: 24.04.2018).
Hessen S., Cnoty starożytne a cnoty ewangeliczne, [w:] tenże, Studia z filozofii kultury, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.
Kaliszewska M., Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2015, nr 1.
Smołalski A., Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, „Teson” Agencja Poligraficzno--Wydawnicza Tekieli Andrzej, Wrocław 2009.
Sztobryn S., Rzeczywiste i nierzeczywiste w edukacji w kontekście narracji historycznej, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Seria: Rzeczywistość edukacyjna t. 1, Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2013.
Sztobryn S., Wprowadzenie do współczesnej polskiej filozofii wychowania, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, nr 1, vol. 16.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.