Filozofia wychowania Janusza Gniteckiego. Projekt ambiwalencji zrównoważonej

Autor

  • Sławomir Sztobryn Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_9-17

Słowa kluczowe:

pedagogika, pedagogika filozoficzna, ambiwalencja, Janusz Gnitecki

Abstrakt

Polska pedagogika miała wielu znamienitych uczonych, których można nazwać mistrzami. Pierwsze pokolenie polskich pedagogów musiało zacząć od podstaw − musiało zmierzyć się z wprowadzeniem polskiej pedagogiki do szkół wyższych. W tych realiach ukształtowany został Kazimierz Twardowski. Twardowskiemu udało się wychować wielu wybitnych, zasłużonych dla polskiej nauki uczonych. Już na początku XX w. zaczęto w Polsce mówić o „szkole Twardowskiego” lub „szkole lwowskiej”, która stała się zaczynem dla ośrodków filozoficznych na polskich uniwersytetach po odzyskaniu niepodległości. Kazimierz Twardowski był autorytetem intelektualnym i moralnym, był człowiekiem instytucją w nauce polskiej pierwszej połowy XX wieku. Artykuł ukazuje postać Twardowskiego z perspektywy wspomnień jego uczniów.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Sławomir Sztobryn - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

    Sławomir Sztobryn − dr hab., prof. ATH w Bielsku-Białej. Zainteresowania badawcze związane są z pedagogiką historyczną i filozoficzną, historią myśli pedagogicznej, metodologią badań historyczno-pedagogicznych. Publikacje nominowane do nagrody KNPPAN − S. Sztobryn, Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Łódź 1994 oraz S. Sztobryn, Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900−1939 w świetle czasopiśmiennictwa. Ujęcie metahistoryczne, Łódź 2000. Prezes Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej.

Bibliografia

Czech F., Status studiów globalnych i przemiany nauk społecznych, „Kultura-Historia- Globalizacja” 2013, nr 14, http://www.khg.uni.wroc.pl/?type=archiwum&nr=14 (dostęp: 24.04.2018).

Gnitecki J., Jakiej filozofii edukacji poszukujemy?, [w:] J. Gnitecki, J. Rutkowiak (red.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa–Poznań 1999.

Gnitecki J., Możliwości uprawiania pedagogiki ogólnej jako teorii krytycznej i metateorii, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1995.

Gnitecki J., Niektóre ujęcia pedagogiki ogólnej w Polsce i na świecie, [w:] S. Palka (red.), Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne”, z. 22, Kraków 1995.

Gnitecki J., O filozofii edukacji. Refleksje wprowadzające, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski 1994.

Gnitecki J., W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji, [w:] U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.

Hejnicka-Bezwińska T., Profesor Janusz Gnitecki (1945–2008), http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/532/Teresa%20Hejnicka-Bezwinska%20Profesor%20Janusz%20Gnitecki.pdf?sequence=1 (dostęp: 24.04.2018).

Hessen S., Cnoty starożytne a cnoty ewangeliczne, [w:] tenże, Studia z filozofii kultury, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.

Kaliszewska M., Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2015, nr 1.

Smołalski A., Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, „Teson” Agencja Poligraficzno--Wydawnicza Tekieli Andrzej, Wrocław 2009.

Sztobryn S., Rzeczywiste i nierzeczywiste w edukacji w kontekście narracji historycznej, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Seria: Rzeczywistość edukacyjna t. 1, Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2013.

Sztobryn S., Wprowadzenie do współczesnej polskiej filozofii wychowania, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, nr 1, vol. 16.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-12

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Filozofia wychowania Janusza Gniteckiego. Projekt ambiwalencji zrównoważonej. (2018). Kultura I Wychowanie, 1/13, 9-17. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_9-17