Aspekt wychowawczy kluczowych teorii psychologicznych w kontekście prewencji dziecięcych zachowań niepożądanych

Autor

  • Adriana Modrzejewska SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny Wydział Zamiejscowy w Katowicach Autor
  • Julia Nowak SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny Wydział Zamiejscowy w Katowicach Autor
  • Radosław Pujanek SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny Wydział Zamiejscowy w Katowicach Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

kryzys rozwojowy, rozwój, wychowanie, metody wychowawcze

Abstrakt

Treść artykułu jest opisem wybranych teorii rozwoju człowieka i próbą przybliżenia koncepcji kryzysu jako zjawiska konstruktywnego lub destruktywnego w odniesieniu do rozwoju indywidualnego. Omówione w artykule są także stosowane metody wychowawcze z zakresu nauk humanistycznych. Powyższe zagadnienia zostały opisane w oparciu o teksty źródłowe z dziedziny psychologii rozwoju i pedagogiki. Przedstawione w tekście teorie są obecnie najczęściej prezentowane, ale nie wyczerpują listy wszystkich skonstruowanych do tej pory, jednakże autorzy zwracają szczególną uwagę na ich praktyczne zastosowanie w celu prawidłowego wsparcia rozwoju dziecka.

Bibliografia

Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Shaffer H.R., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Vasta R. i in., Psychologia dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Aspekt wychowawczy kluczowych teorii psychologicznych w kontekście prewencji dziecięcych zachowań niepożądanych. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 201-208. https://doi.org/10.25312/