Komfort wyboru czy wybór komfortu? O strategiach edukacyjnych w szkole artystycznej

(na przykładzie własnych doświadczeń nauczycielskich)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_139-153

Słowa kluczowe:

edukacja artystyczna, innowacje pedagogiczne, sztuka, dydaktyka, historia sztuki

Abstrakt

Jedną z metafor współczesnego świata jest metafora supermarketu. Zarazem supermarket to synonim sklepu gorszej jakości. Ale supermarket niesie ze sobą także komfort wyboru. Supermarket jako przestrzeń wyboru winien być inspiracją dla edukacji. Mam na myśli takie konstruowanie przez nauczyciela procesu, by pozwalał uczniowi na faktyczny wybór obszarów czy metod pracy. Owszem, nadal kluczową rolę w tym ujęciu pełni nauczyciel, ale jako pomysłodawca i animator atrakcyjnych zadań, z których uczeń wybiera te dla niego najbardziej pociągające. I to on – uczeń jest de facto głównym aktorem w tym procesie. W taki supermarketowy paradygmat wpisują się przedsięwzięcia, które opracowałam i wdrożyłam w Liceum Plastycznym w Poznaniu. Są to warsztaty „Uczeń bierny – uczeń aktywny”, innowacja pedagogiczna „Osobowość przedmiotu”, a także działanie projektowe „Barokowy supermarket” wieńczące kolejną innowację pedagogiczną „Gra o sztukę”.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Karolina Prymas-Jóźwiak - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

    Karolina Prymas-Jóźwiak – mgr historii sztuki, nauczyciel dyplomowany, edukator, trener, absolwentka studiów podyplomowych z Wiedzy o Kulturze, Akademii Trenera oraz Neurodydaktyki. Praktyk metodologii design thinking i myślenia wizualnego w edukacji. Autorka innowacji pedagogicznych pt. „Osobowość przedmiotu” oraz „Gra o sztukę. Educatorium barokowe”. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektów edukacyjnych. Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Zainteresowania badawcze dotyczą dydaktyki historii sztuki, edukacji artystycznej, metodologii uczenia się – nauczania i pedagogiki twórczości.

Bibliografia

Arp R. (red.), 1001 idei, które odmieniły nasz sposób myślenia, Elipsa Publicat S.A., Poznań 2013.

Bauer J., Empatia. Co potrafią neurony lustrzane?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Ericksen T.H., Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2003.

Harmin M., Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, CEO, Warszawa 2005.

Kostyło H., Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Levine C., Od prowokacji do demokracji. Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.

Mathews G., Supermarket kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.

Pillars W., Visual note-taking for educators. A teacher’s guide to creativity, W.W. Norton & Company, New York–London, 2016.

Roßa N., Sketchnotes. Visuelle notizen für Alles, Frechverlag GmbH, Stuttgart 2017.

Sztobryn S., Pedagogika Celestyna Freineta, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Studia to rodzaj szwedzkiego stołu. Niektórzy nie biorą nic, a potem narzekają, że są głodni, http://wyborcza.pl/1,95891,12391237,Studia_to_rodzaj_szwedzkiego_stolu__Niektorzy_nie.html (dostęp: 27.04.2018).

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Komfort wyboru czy wybór komfortu? O strategiach edukacyjnych w szkole artystycznej: (na przykładzie własnych doświadczeń nauczycielskich). (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 139-153. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_139-153