Kanon wykonawczy muzyki poważnej jako przestrzeń spotkania Innego
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_125-138Słowa kluczowe:
kultura muzyczna, upowszechnianie muzyki, bezpieczeństwo kulturoweAbstrakt
Tematem artykułu jest poznawanie i upowszechnianie kultury innych narodów i kręgów cywilizacyjnych na przykładzie muzyki poważnej w kontekście bezpieczeństwa kulturowego. Poczucie bezpieczeństwa kulturowego, trudne do osiągnięcia w zmieniającym się świecie, nie jest możliwe bez otwartości na Innego, które z kolei nie może zaistnieć, gdy brak uznania wartości własnej kultury. Wychodząc z tego założenia, autorka analizuje działalność wybranych orkiestr symfonicznych i festiwali muzyki współczesnej w Polsce i za granicą (w Europie i poza nią). Ten wycinek życia kulturalnego pozwala na dostrzeżenie ciekawych zjawisk, związanych z tradycją, przyzwyczajeniami słuchaczy, społecznymi oczekiwaniami wobec instytucji kultury, różnicami międzykulturowymi. Akt wykonania i percepcji utworu muzycznego jest aktem komunikacyjnym, w sprzyjających okolicznościach umożliwiając zbliżenie się do Innego i poznanie go.
Bibliografia
Azjatyckie festiwale muzyki współczesnej, audycja z cyklu „Nokturn” w radiu „Dwójka”, prowadzenie Krzysztof Dziuba, emisja: 12.10.2015, http://www.polskieradio.pl/8/740/Artykul/1529360,Azjatyckie-festiwale-muzyki-wspolczesnej (dostęp: 22.10.2017).
Czaja J., Bezpieczeństwo kulturowe. Zarys problematyki, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2004.
Dymon M., Ograniczenia notacji muzycznej a interpretacja utworów, „Wartości w Muzyce” 2013, t. 5, s. 151–165.
Głażewski M., Sens dialogu jako medium komunikacji, „Kultura i Wychowanie”, nr 5(1)/2013, s. 18–32.
Golka M., Socjologiczny obraz sztuki, ars nova, Poznań 1996.
Jowsa A., I edycja festiwalu muzyki współczesnej Sonus ex Machina, http://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/i-edycja-festiwalu-muzyki-wspolczesnej-sonus-ex-machina (dostęp: 23.10.2017).
Kapuściński R., Spotkanie z Innym – jako wyzwanie XXI wieku, „Gazeta Wyborcza”, 1.10.2004, http://wyborcza.pl/1,76842,2318704.html (dostęp: 28.04.2018).
Krasińska M., Problem dzieła muzycznego w myśli estetycznej Romana Ingardena, „Filo-Sofija” nr 20(1)/2013, s. 101–117.
Krycki M., Komunikowanie międzynarodowe i komunikowanie międzykulturowe, [w:] R. Zenderowski, K. Cebul, M. Krycki (red.), Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Kwiatkowski K., Duch, cele i środki. Asymilacja muzyki zachodniej w Chinach (3), „Ruch Muzyczny”, nr 16/2007, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=465 (dostęp: 22.10.2017).
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
Najder-Stefaniak K., Znaczenie spotkań w wielokulturowym świecie, „Drohiczyński Przegląd Naukowy”, nr 8/2016, s. 221–233.
Pyda-Grajpel A., Regionalizm, wielokulturowość i międzykulturowość w edukacji muzycznej – stan obecny i perspektywy, [w:] K. Rzędziński (red.), Edukacja wielokulturowa wyzwaniem dla nauk o wychowaniu, seria „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika”, t. XIX, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2010.
Read H., Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
Szymańska K., Wpływ feminizmu na muzykologię – women’s studies, gender i kobiety w muzyce, [w:] M. Grochalska, W. Sawczuk (red.), Uniwersyteckie gry – czy płeć ma znaczenie? Wybrane dyskursy społeczno-edukacyjne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Zalewska-Pawlak M., Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
Żarkowski P., Miejsce bezpieczeństwa kulturowego we współczesnym świecie, [w:] P. Żarkowski (red.), Współczesne bezpieczeństwo kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2014.
Analizowane strony internetowe z repertuarem filharmonii i festiwali muzycznych:
http://filharmonia.lodz.pl/pl/koncerty-symfoniczne (dostęp: 1–25.09.2017).
http://www.konserthuset.se/en/programme/calendar/ (dostęp: 1–25.09.2017).
http://www.shsymphony.com/concert-calendar.html (dostęp: 1–25.09.2017).
http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2017/program-i-bilety-2017/program (dostęp: 1–25.09.2017).
https://www.facebook.com/sonusexmachinafestival/ (dostęp: 1–25.09.2017).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.