Kanon wykonawczy muzyki poważnej jako przestrzeń spotkania Innego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_125-138

Słowa kluczowe:

kultura muzyczna, upowszechnianie muzyki, bezpieczeństwo kulturowe

Abstrakt

Tematem artykułu jest poznawanie i upowszechnianie kultury innych narodów i kręgów cywilizacyjnych na przykładzie muzyki poważnej w kontekście bezpieczeństwa kulturowego. Poczucie bezpieczeństwa kulturowego, trudne do osiągnięcia w zmieniającym się świecie, nie jest możliwe bez otwartości na Innego, które z kolei nie może zaistnieć, gdy brak uznania wartości własnej kultury. Wychodząc z tego założenia, autorka analizuje działalność wybranych orkiestr symfonicznych i festiwali muzyki współczesnej w Polsce i za granicą (w Europie i poza nią). Ten wycinek życia kulturalnego pozwala na dostrzeżenie ciekawych zjawisk, związanych z tradycją, przyzwyczajeniami słuchaczy, społecznymi oczekiwaniami wobec instytucji kultury, różnicami międzykulturowymi. Akt wykonania i percepcji utworu muzycznego jest aktem komunikacyjnym, w sprzyjających okolicznościach umożliwiając zbliżenie się do Innego i poznanie go. 

Biogram autora

  • Magdalena Sasin - Uniwersytet Łódzki

    Magdalena Sasin – dr, adiunkt w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: edukacja estetyczna i artystyczna ze szczególnym uwzględnieniem edukacji muzycznej, edukacja medialna, upowszechnianie sztuki wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w instytucjach pozaszkolnych, poprzez media oraz w sytuacjach nieformalnych (rodzina, przyjaźnie, zainteresowania, czas wolny), ekologia akustyczna.

Bibliografia

Azjatyckie festiwale muzyki współczesnej, audycja z cyklu „Nokturn” w radiu „Dwójka”, prowadzenie Krzysztof Dziuba, emisja: 12.10.2015, http://www.polskieradio.pl/8/740/Artykul/1529360,Azjatyckie-festiwale-muzyki-wspolczesnej (dostęp: 22.10.2017).

Czaja J., Bezpieczeństwo kulturowe. Zarys problematyki, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2004.

Dymon M., Ograniczenia notacji muzycznej a interpretacja utworów, „Wartości w Muzyce” 2013, t. 5, s. 151–165.

Głażewski M., Sens dialogu jako medium komunikacji, „Kultura i Wychowanie”, nr 5(1)/2013, s. 18–32.

Golka M., Socjologiczny obraz sztuki, ars nova, Poznań 1996.

Jowsa A., I edycja festiwalu muzyki współczesnej Sonus ex Machina, http://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/i-edycja-festiwalu-muzyki-wspolczesnej-sonus-ex-machina (dostęp: 23.10.2017).

Kapuściński R., Spotkanie z Innym – jako wyzwanie XXI wieku, „Gazeta Wyborcza”, 1.10.2004, http://wyborcza.pl/1,76842,2318704.html (dostęp: 28.04.2018).

Krasińska M., Problem dzieła muzycznego w myśli estetycznej Romana Ingardena, „Filo-Sofija” nr 20(1)/2013, s. 101–117.

Krycki M., Komunikowanie międzynarodowe i komunikowanie międzykulturowe, [w:] R. Zenderowski, K. Cebul, M. Krycki (red.), Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Kwiatkowski K., Duch, cele i środki. Asymilacja muzyki zachodniej w Chinach (3), „Ruch Muzyczny”, nr 16/2007, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=465 (dostęp: 22.10.2017).

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Najder-Stefaniak K., Znaczenie spotkań w wielokulturowym świecie, „Drohiczyński Przegląd Naukowy”, nr 8/2016, s. 221–233.

Pyda-Grajpel A., Regionalizm, wielokulturowość i międzykulturowość w edukacji muzycznej – stan obecny i perspektywy, [w:] K. Rzędziński (red.), Edukacja wielokulturowa wyzwaniem dla nauk o wychowaniu, seria „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika”, t. XIX, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2010.

Read H., Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

Szymańska K., Wpływ feminizmu na muzykologię – women’s studies, gender i kobiety w muzyce, [w:] M. Grochalska, W. Sawczuk (red.), Uniwersyteckie gry – czy płeć ma znaczenie? Wybrane dyskursy społeczno-edukacyjne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Zalewska-Pawlak M., Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

Żarkowski P., Miejsce bezpieczeństwa kulturowego we współczesnym świecie, [w:] P. Żarkowski (red.), Współczesne bezpieczeństwo kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2014.

Analizowane strony internetowe z repertuarem filharmonii i festiwali muzycznych:

http://filharmonia.lodz.pl/pl/koncerty-symfoniczne (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.konserthuset.se/en/programme/calendar/ (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.shsymphony.com/concert-calendar.html (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2017/program-i-bilety-2017/program (dostęp: 1–25.09.2017).

https://www.facebook.com/sonusexmachinafestival/ (dostęp: 1–25.09.2017).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kanon wykonawczy muzyki poważnej jako przestrzeń spotkania Innego. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 125-138. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_125-138