Portret polskich millenialsów w twórczości muzycznej Taco Hemingwaya
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_103-124Słowa kluczowe:
millenialsi, portret, muzyka, Taco HemingwayAbstrakt
Celem artykułu jest rekonstrukcja obrazu polskich millenialsów w piosenkach Taco Hemingwaya. Ukazano tu wyniki analiz zrealizowanych metodą analizy treści w paradygmacie interpretatywnym. Ich przedmiotem stały się teksty piosenek zawarte na mini albumach “Trójkąt warszawski” (2014) i “Umowa o dzieło” (2015). Z analizowanych tekstów wyłania się obraz przedstawicieli pokolenia Millenium postrzeganych jako konsumenci, osoby ambiwalentne (z jednej strony, mocno sceptyczne, z drugiej – idealistyczne), „cyfrowych tubylców”, „poszukiwaczy wrażeń” i prekariuszy. Analiza treści piosenek Autora, który określa się “głosem pokolenia, które nie ma nic do powiedzenia” stanowi ważny przyczynek do podjęcia refleksji na temat charakterystyk millenialsów, ich potrzeb, wyznawanych przez nich opinii i poglądów. Przedstawiony problem rodzi także implikacje pedagogiczne – tym samym, znaczące staje się zasygnalizowanie pewnych obszarów naukowej refleksji.
Pobrania
Bibliografia
Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Bauman Z., Razem osobno, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
Bendyk E., Zęby w bawełnie, [w:] Niezbędnik inteligenta, „Polityka”, 16.12.2006, nr 50.
Costa P.T., McCrae R.R., Osobowość dorosłego człowieka: perspektywa teorii pięcioczynnikowej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
Cymbranowicz K., Prekariat – nowe zjawisko na rynku pracy w Polsce, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym”, vol. 19, nr 2, maj 2016, 17–30, 2015.
Davis J., Sex These Days, Sex Those Days, ESSAYS ON Theology, Sexuality and Society, Sheffield Academic Press, Sheffield 1997.
Denzin N.K., Lincoln Y.S., (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Dworkin R.W., Nowa ewangelia zdrowia, [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Dziopak-Strach A., Pokolenie Y wyzwaniem dla działów HR, ZN WSH „Zarządzanie”, nr 2/2016.
FDU Magazine, Mixing and Managing Four Generations of Employees, http://www. fdu.edu/newspubs/magazine/05ws/generations.htm (dostęp: 20.02.2018).
Frindt A., Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
Gruszka A., Cyfrowi tubylcy wchodzą do gry, http://marketing.org.pl/archiwum/index.php/go=2/act=2/aid=m55c13eb5cfae3 (dostęp: 5.03.2018).
Gumowska A., Pokolenia Millenium, „Newsweek”, http://www.newsweek.pl/polska/pokolenie-milenium,104698,1,1.html (dostęp: 2.01.2018).
Hasło „ambiwalencja”, https://sjp.pl/ambiwalencja (dostęp: 15.03.2018).
Jawłowska A., Miejsce Wartości w świecie reklamy, [w:] A. Jawłowska-Konstanciak, J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Karnaszewski P., Władzę przejmują młodzi. Jak kupuje pokolenie Y i Z, https://www.forbes.pl/przywodztwo/pokolenie-y-i-z-milenialsi-na-zakupach/czrxqxc (dostęp: 27.02.2018).
Kluz K., Slany K., Kształtowanie systemu wartości jako kierunek działań polityki ludnościowej, [w:] D. Graniewska (red.), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce, Instytut Praci i Spraw Socjalnych, Warszawa 2003.
Kozłowska M., Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych, „Kultura. Społeczeństwo. Edukacja”, nr 2/2012, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7683/1/KSE2_str_119-133.pdf (dostęp: 13.02.2018).
Ławnicki T., Żadne pokolenie nie piło tyle alkoholu, co Millenialsi. Ale jest zmiana: piją nie piwo i nie wódkę, a najczęściej wino, http://natemat.pl/193101,zadne-pokolenie-nie-pilo-tyle-alkoholu-co-millenialsi-ale-jest-zmiana-pija-nie-piwo-i-nie-wodke-a-najczesciej-wino (dostęp: 15.03.2018).
Mamzer H., Baranek na talerzu. Ponowoczesne meandry konsumpcji, [w:] J. Grad, H. Mamzer, Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005.
Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Niezgoda M., Młodzież. Kłopotliwa kategoria socjologiczna, „Jagiellońskie Studia Socjologiczne”, nr 1/2014, http://ejournals.eu/sj/index.php/JSB/article/view/1 (dostęp: 26.02.2018).
Rusek H., Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Saldaña, J., The coding manual for qualitative researchers, Sage Publications Ltd, Thousand Oaks 2009.
Sillamy N., Słownik psychologii, tłum. K. Jarosz, Wydawnictwo Książnica, bmw, 1994.
Szlendak T., Leniwe maskotki, rekiny na smyczy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2005.
Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
Wernio M., Kogo Polacy słuchali najczęściej w 2017 roku? Dwóch raperów napodium rankingu Spotify, https://noizz.pl/muzyka/spotify-ranking-najczesciej-sluchani-artysci-2017-roku-wedlug-spotify/2l5mfmz (dostęp: 5.02.2018).
Wilkowski M., Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał, https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095 (dostęp: 1.03.2018).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.