Jeden uniwersytet a dwa światy – analiza porównawcza koncepcji studiowania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_03pb

Słowa kluczowe:

studiowanie, koncepcje studiowania, Uniwersytet Gdański, pedagogika, romanistyka

Abstrakt

Artykuł przedstawia koncepcje studiowania studentów pedagogiki i romanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Przeprowadzono badania fenomenograficzne na podstawie wywiadów semi-strukturyzowanych. Pomimo pokrewności kierunków wyłoniły się różnice w ich koncepcjach. Poza spodziewanym stanowiskiem głoszącym, że studiowanie to przygotowanie do pracy, pojawiły się podejścia zaskakujące, np. studiowanie jako poniżanie czy studiowanie jako czekanie. Autorka tekstu to absolwentka obu badanych wydziałów

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Paulina Białka - Uniwersytet Gdański

     Paulina Białka – magister pedagogiki, doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego; zainteresowania badawcze: jakość kształcenia, kultury uniwersyteckie, współczesny uniwersytet.

Bibliografia

Bauman T., Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Bauman T., Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych: casus Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.

Czerepaniak-Walczak M., Fabryki dyplomów czy universitas?: o nadwiślańskiej wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Kozyr-Kowalski S., Uniwersytet a rynek, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Kvale S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok 2004.

Malewski M., Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, „Kultura i Edukacja”, nr 1–2/1997.

Newman J., General Knowledge viewed as One Philosophy, [w:] tegoż, Discourses on the Scope and Nature of University Education: Addressed to the Catholics of Dublin, Cambridge University Press, Cambridge 2010.

Padilla R.V., The unfolding matrix: a technique for qualitative data acquisition and analysis, „Studies in Qualitative Methodology”, nr 4/1994.

Rutkowiak J., Uczenie się jako problem etyczny. O zewnętrznym i wewnętrznym uczeniu się, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik krytyki politycznej, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Jeden uniwersytet a dwa światy – analiza porównawcza koncepcji studiowania. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 199-212. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_03pb