Dobrobyt materialny rodziny a marzenia dzieci w kontekście dobrostanu psychicznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_08mkks

Słowa kluczowe:

marzenia dzieci, dobrobyt materialny, dobrostan psychiczny

Abstrakt

 Dobrobyt materialny rodziny stanowi jeden z aspektów związanych z pojęciem szeroko rozumianego dobrostanu życiowego, w tym psychicznego. Ostatnio w literaturze przedmiotu często sygnalizuje się problem dzieciństwa w kryzysie, przywołując określenia: „dzieciństwo nadmiaru”, „dzieciństwo cukierkowe”, „pokolenie przesytu”. Aspekt ten zainspirował autorki niniejszego artykułu do sprawdzenia empirycznego, o czym marzą dzieci wychowywane w rodzinach o wysokim statusie ekonomicznym, których potrzeby materialne zaspokajane są ponad miarę. Prezentowane w artykule badania realizowane były w konwencji badań jakościowych z zastosowaniem metody wywiadu wśród uczniów szóstych klas renomowanych prywatnych i społecznych szkół podstawowych w Łodzi.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Małgorzata Kierzkowska - Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

     Małgorzata Kierzkowska – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pedagog opiekuńczo-wychowawczy, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół: sytuacji dziecka we współczesnej rodzinie, problemów współczesnej rodziny, jej przemian, dysfunkcyjności, a także kierunków i form wsparcia. 

  • Karolina Skarbek - Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

    Karolina Skarbek – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, psycholog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi badania naukowe w zakresie uzdolnień matematycznych dzieci, prawidłowości procesu uczenia się, diagnozy dziecka. Ponadto pracuje jako psycholog w poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie zajmuje się diagnozą i terapią dzieci, a także wspieraniem rodziców i nauczycieli.

Bibliografia

Diener E., Lucas R.E., Oishi S., Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa 2005.

Dymara B., Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2012.

Górniewicz J., Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka: porady dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Praksis–UAM, Warszawa–Toruń 1991.

Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Żak, Warszawa 2008.

Ozimkowska V., Złe wychowanie, „Newsweek Polska”, 4.11.2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2012.

Singer J.L., Marzenia dzienne, PWN, Warszawa 1980. Sławecki B., Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN, Warszawa 2012.

Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, WNUAM, Poznań 2006.

Wojciechowska L., Kreacje wyobrażeniowe własnej osoby i otaczającego świata u dzieci i młodzieży. Treściowa charakterystyka marzeń na jawie u dzieci w okresie średniego dzieciństwa, [w:] L. Wojciechowska (red.), Spostrzeganie zjawisk świata społecznego przez dzieci, młodzież i młodych dorosłych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.

Wojciechowska L., Wall N., Marzenia dzienne a subiektywny dobrostan psychiczny dzieci z domu dziecka, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2009.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Dobrobyt materialny rodziny a marzenia dzieci w kontekście dobrostanu psychicznego. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 111-125. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_08mkks