Edukacja muzealna w praktyce szkolnej – wyzwania dydaktyczne
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_04acSłowa kluczowe:
edukacja muzealna, edukacja formalna, nauczyciel, uczeń, podstawa programowa kształcenia ogólnegoAbstrakt
W prezentowanym artykule przedmiotem refleksji dydaktycznej jest edukacja muzealna. Zastosowana metoda badań to autobiografia tematyczna. W badaniach uczestniczyło 27 nauczycieli wyłonionych na podstawie wyboru rekomendacyjnego. Analizie poddane zostały te fragmenty wypowiedzi autobiograficznych nauczycieli, które wiążą się bezpośrednio z ich pracą zawodową, z realizacją edukacji muzealnej w systemie kształcenia szkolnego. W prezentacji wyników badań własnych opisane zostały dwa pola tematyczne. Pierwsze to uwagi nauczycieli na temat powiązań edukacji muzealnej z realizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz drugie pole tematyczne związane z uczniem jako głównym odbiorcą i bezpośrednim uczestnikiem edukacji muzealnej.
Pobrania
Bibliografia
Allard M., Boucher S., Éduquer au musée. Un modele théorique de pédagogie muséale, Hurtubise HMH Ltée, Montréal 1998.
Allard M., Boucher S., Le musée et l’école, Hurtubise HMH Ltée, Montréal 1991.
Cabała A., Rodek V., W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej. Aktywność nauczycieli i jej uwarunkowania w przestrzeni edukacji formalnej, Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, Katowice 2017.
Czetwertyńska G., Szkoła i muzeum – spotkanie w pół drogi, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Universitas, Warszawa 2015.
Gałuszek O., Po co szkole muzeum, po co muzeum szkoła? O edukacji muzealnej z perspektywy prowadzącego zajęcia nauczyciela, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Gołaszewski T., Dziecko w muzeum, Nasza Księgarnia, Warszawa 1967.
Helling I.K., Metoda badań biograficznych, [w:] G. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań 1990.
Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 1994.
Kojs W., Treści kształcenia – stare i nowe problemy, [w:] K. Denek, T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu. IV Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wydawnictwo Andrzej Wiśniewski, Kielce 1999.
Kosińska M., Edukacja kulturowa [hasło], http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-kulturowa/ (dostęp: 2.10.2018).
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2010.
Pater R., Edukacja muzealna w Niemczech, [w:] M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2012.
Pater R., W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej, „Muzealnictwo”, nr 3/2012. Raport Strategie Rozwoju Muzealnictwa. Założenia programowe, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2012.
Szeląg M., Edukacja głupcze! Zadania muzeum na początku XXI wieku, [w:] Muzeum XXI wieku – teoria i praxis, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Gniezno 2010.
Szeląg M., Edukacja muzealna i muzea w opiniach uczestników seminariów z cyklu „Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Suplement”, [w:] M. Szeląg (red.), Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Część 1, Universitas, Kraków 2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.