Przygotowanie do dorosłości jako cel wychowania rodzinnego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_15ez

Słowa kluczowe:

cele wychowania, przygotowanie do dorosłości, teleologia wychowania, wychowanie, wychowanie rodzinne

Abstrakt

W artykule, na bazie wyników własnych badań o charakterze jakościowym, podjęto zagadnienie przygotowania do dorosłości jako celu wychowania. We wstępie przedstawiono ogólne refleksje na temat wychowania rodzinnego oraz sformułowano cel rozważań. Trzy zasadnicze części tekstu dotyczą kolejno: przygotowania do dorosłości na tle rodzicielskiej świadomości teleologicznej, obrazu dorosłości wpisanego w cele wychowania ukierunkowane na przygotowanie do niej oraz kompetencji człowieka dorosłego znajdujących odzwierciedlenie w celach wychowania ukierunkowanych na przygotowanie do dorosłości. W zakończeniu przedstawione zostały wnioski dotyczące zupełności rodzicielskich obrazów dorosłości oraz treści analizowanych celów, a także roli dzieci w tak ujmowanym wychowaniu.

Biogram autora

  • Edyta Zawadzka - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Edyta Zawadzka – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zainteresowania naukowe: teleologia wychowania, pedagogizacja życia codziennego.

Bibliografia

Bereźnicka M., Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

Biedroń M., Realizacja funkcji rodziny w kontekście globalnych przemian socjokulturowych, [w:] A. Ładyżyński (red.), Rodzina we współczesności, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2009.

Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

Czeredrecka B., Rodzina jako środowisko życia i wychowania, [w:] U. Gruca-Miąsik (red.), Dziecko i rodzina. Społeczne powinności opieki i wychowania, WUR, Rzeszów 2007.

Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja?, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011.

Frindt A., Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Jedliński R., Świat wartości uczniów kończących szkołę podstawową, [w:] Z. Uryga (red.), Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki. Materiały z konferencji „Antropocentrycznokulturowy nurt w kształceniu polonistycznym”, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.

Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej: praca socjalna i kulturalna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980.

Kiereś B., Rodzina jako miejsce kształtowania charakteru człowieka, „Cywilizacja”, nr 6/2008.

Kozubowska U., Rodzina jako najważniejsza przestrzeń kształtowania się systemu wartości i tożsamości dziecka, [w:] W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Kułaczkowski J., Cechy rodziny jako środowiska wychowawczego, [w:] J. Kułaczkowski (red.), Leksykon pedagogiki rodziny, Bonus Liber. Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, Warszawa 2011.

Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Nowak M., Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, t. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego: Ciągłość – zmiana – integracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Opozda D., Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Towarzystwo Naukowe KUL–Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2012.

Suchodolski B., Zagadnienia podstawowe, [w:] B. Suchodolski (red.), Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, t. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.

Świdrak E., Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.

Zawadzka E., Współczesne uzasadnienia celów wychowania rodzinnego w świetle badań nad celami wychowania w rodzinach o zróżnicowanym poziomie wykształcenia rodziców, [w:] D. Opozda, M. Leśniak (red.), Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych, Episteme, Lublin 2017.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Przygotowanie do dorosłości jako cel wychowania rodzinnego. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 25-37. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_15ez