Skala agresji i przemocy w środowisku szkolnym. Zarys problematyki

Autor

  • Jolanta Skubisz Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo w szkole, agresja, przemoc (przymusowa)

Abstrakt

Wiedza i umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa w szkole są nieodłącznymi elementami instytucjonalnego zarządzania bezpieczeństwem w placówce edukacyjnej. Otóż celem tego zarządzania jest przeciwdziałanie wśród dzieci i młodzieży poczuciu obniżenia wartości etycznych, wzmaganiu się przemocy i agresji oraz bezkarności. Generalnie należy stwierdzić, iż w przyjętym modelu zarządzania w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 301 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 2 w Warszawie niedostateczny jest udział rodziców. Otwartą kwestią pozostaje zatem poszukiwanie nowych rozwiązań i środków prawnych na rzecz skutecznego zarządzania bezpieczeństwem w szkole. Przykładem może być wprowadzenie do rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym mediacji uczniowskiej.

Biogram autora

  • Jolanta Skubisz

    Mgr, nauczyciel w Szkole Podstawowej Nr 301 w Warszawie.

Bibliografia

Averill J.R. (1998), Mały świat, duża scena oraz nieodpowiednie i odpowiednie emocje, [w:] P. Ekman, R.J. Davidson, Natura emocji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Birkenbihl V. (2000), Komunikacja werbalna. Psychologia prowadzenia sporów, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.) (1995), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań.

Ekman P., Davidson R. J. (1998), Natura emocji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Larsen E. (2000), Od gniewu do przebaczenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Nowosielska K. (2014), Mediacja robi karierę w oświacie, „Rzeczpospolita”, 19–21.04.2014.

Rogge J. (2009), Agresja a wychowanie. Czy dzieci mają prawo do agresji?, Jedność, Kielce.

Saciuk R. (1996), O moralności i zdrowiu psychicznym. Z humanistycznej psychoanalizy E. Fromma, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Stein A. (2002), Kiedy dzieci są agresywne, Jedność, Kielce.

Tatarkiewicz W. (1978), Historia filozoffi, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Wygotski S.L. (1978), Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Skala agresji i przemocy w środowisku szkolnym. Zarys problematyki. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/18, 107-116. https://doi.org/10.25312/

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

11-20 z 62

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.