Dylematy i wyzwania współczesnej wiedzy profilaktycznej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_04jskSłowa kluczowe:
wiedza profilaktyczna, zło, przestrzeń profilaktyczna, przestrzeń wirtualnaAbstrakt
Szkoła musi wiedzieć, jak w obliczu kryzysu (upadku) współczesnego modelu kształcenia kształtować nowy proces tworzenia wiedzy w celu poprawy jakości czy też wręcz zmiany całego procesu wychowawczo-profilaktycznego. W dużej mierze to współczesne technologie komunikacyjne kształtują zachowania i oczekiwania młodzieży, a także umiejętności związane z dostępem, opanowaniem, używaniem, tworzeniem i komunikowaniem informacji. Właściwe używanie na zajęciach, nie tylko lekcyjnych, technologii informacyjno-komunikacyjnych inspiruje uczniów do myślenia, tworzenia i rozwiązywania problemów w nowy, niestandardowy i innowacyjny sposób (outside the box). Istotna staje się kwestia, jak wykorzystywać wiedzę o zagrożeniach szkolnych w działaniach niosących pomoc uczniom zagrożonym? Gdzie w tym wirtualnym świecie ulokować wiedzę profilaktyczną? W jakiej relacji do dylematu nowych wyzwań technologiczno-informacyjnych sytuuje się e-wiedza profilaktyczna? Obecnie w przestrzeni szkolnej występują dwa modele profilaktyki: tradycyjny model działań profilaktycznych i wykorzystujący elektroniczne środki dydaktyczne model e-learningowej profilaktyki. Jest to zatem swoista hybrydowość profilaktyczna.
Bibliografia
Comité Européen de Normalisation (CEN), 2004. European guide to good practice in Knowledge Management – Part 5: KM Terminology.
Gaś Z.B. (1993), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa.
Gasparski W. (2008), Dlaczego ludzie tak działają, jak działają oraz jak działać powinni, „Master of Business Administration”, nr 1.
Gibson W. (1984), Neuromancer, Ace Books, New York.
Głowacki P. (2009), Nauczanie hybrydowe – koncepcje i rozwiązania, „Pomiary – Automatyka – Kontrola”, vol. 55, nr 7.
Gogacz M. (1969a), Istnieć i poznawać. Notatnik błędów filozoficznych i trudności z kręgu klasycznie pojętej filozofii, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.
Gogacz M. (1969b), Obrona intelektu, edycja internetowa wg wydania pierwszego, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.
Gogacz M. (1985), Szkice o kulturze, edycja internetowa wydania pierwszego, Akademia Teologii Katolickiej, Kraków–Warszawa/Struga.
Klimczok M. (2012), Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2.
Łażewska D. (2014), Profilaktyczny potencjał filozofii, [w:] U. Szuścik, J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i profilaktyce edukacyjnej, Libron – Filip Lohner, Kraków
Mendeluk P. (2018), Trzy koncepcje zła w myśli filozoficznej oraz religijnej, „Studia z Historii Filozofii”, nr 4(9).
Sikorski W. (2013), Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, „Edukacja”, nr 3/123.
Skarga B. (2005), Kwintet metafizyczny, Universitas, Kraków.
Skrzypek A. (2013), Przesłanki kierowania wiedzy w organizacji w świetle wyników badań, „Zeszyty Naukowe”, nr 99.
Skubisz J. (2019a), O profilaktyce na rzecz bezpieczeństwa szkolnego. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie, Warszawa.
Skubisz J. (2019b), Dialog w profilaktyce szkolnej, [w:] J. Gara, D. Jankowska, E. Zawadzka (red.), Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji, APS, Warszawa.
Skubisz J. (2019c), O idei współczesnej solidarności imigracyjno-uchodźczej w Polsce – próba analizy, [w:] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna, APS, Warszawa.
Skubisz J. (2020), Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, „Studia de Securitate”, nr 10(1).
Soćko-Mucha A. (2014), Horyzont zła. Między filozofią, psychologią a językiem codziennym, „The Polish Journal of the Arts and Culture”, nr 11(3).
Stachewicz K. (2007), Wokół filozoficznych zmagań ze złem, „Miesięcznik Znak”, nr 629.
van Inwagen P. (2006), Problem zła, „Znak”, nr 9.
Wyrębek H. (2013), Zarządzanie wiedzą w organizacjach zhierarchizowanych, „Zeszyty Naukowe”, seria Administracja i Zarządzanie, nr 96.
Ziarko J. (2011), Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.