Skala agresji i przemocy w środowisku szkolnym. Zarys problematyki
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
bezpieczeństwo w szkole, agresja, przemoc (przymusowa)Abstrakt
Wiedza i umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa w szkole są nieodłącznymi elementami instytucjonalnego zarządzania bezpieczeństwem w placówce edukacyjnej. Otóż celem tego zarządzania jest przeciwdziałanie wśród dzieci i młodzieży poczuciu obniżenia wartości etycznych, wzmaganiu się przemocy i agresji oraz bezkarności. Generalnie należy stwierdzić, iż w przyjętym modelu zarządzania w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 301 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 2 w Warszawie niedostateczny jest udział rodziców. Otwartą kwestią pozostaje zatem poszukiwanie nowych rozwiązań i środków prawnych na rzecz skutecznego zarządzania bezpieczeństwem w szkole. Przykładem może być wprowadzenie do rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym mediacji uczniowskiej.
Bibliografia
Averill J.R. (1998), Mały świat, duża scena oraz nieodpowiednie i odpowiednie emocje, [w:] P. Ekman, R.J. Davidson, Natura emocji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Birkenbihl V. (2000), Komunikacja werbalna. Psychologia prowadzenia sporów, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.) (1995), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań.
Ekman P., Davidson R. J. (1998), Natura emocji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Larsen E. (2000), Od gniewu do przebaczenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Nowosielska K. (2014), Mediacja robi karierę w oświacie, „Rzeczpospolita”, 19–21.04.2014.
Rogge J. (2009), Agresja a wychowanie. Czy dzieci mają prawo do agresji?, Jedność, Kielce.
Saciuk R. (1996), O moralności i zdrowiu psychicznym. Z humanistycznej psychoanalizy E. Fromma, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Stein A. (2002), Kiedy dzieci są agresywne, Jedność, Kielce.
Tatarkiewicz W. (1978), Historia filozoffi, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Wygotski S.L. (1978), Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.