Osobowościowe uwarunkowania postawy mieć vs być młodych dorosłych u progu kariery zawodowej
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
młodzi dorośli, postawa być vs mieć, model Wielkiej PiątkiAbstrakt
Celem badania było określenie uwarunkowań osobowościowych postaw, jakie powinni mieć młodzi dorośli u progu kariery zawodowej. Jako zmienne osobowości uwzględniono cechy pomiędzy pięcioczynnikowym modelem Costy i McCrae. Badaniami objęto grupę 267 studentów kierunku Pedagogika. Analiza korelacji potwierdziła istotne statystycznie powiązania pomiędzy postawą bycia a ugodowością, ekstrawersją, neurotycznością i otwartością na doświadczenia (odpowiednio współczynniki r-Pearsona: 0,52, 0,32, -0,31, 0,26, wszystkie na poziomie istotności p < 0,01). Z drugiej strony analiza regresji wykazała, że najważniejszym predyktorem postawy jest ugodowość (skorygowany R-kwadrat = 0,27, beta = 0,44, p < 0,001), a pozostałe predyktory osobowości (neurotyzm i otwartość na doświadczenia) odpowiadają w sumie tylko 5% wariancji skutkuje poziomem pożądanej postawy.
Bibliografia
Costa P.T., McCrae R.R. (1992), Four Ways Five Factors are basic, „Personality and Individual Differences”, nr 13.
Costa P.T., McCrae R.R. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wyd. WAM, Kraków.
Csikszentmihalyi M. (2005), Przepływ, Moderator, Taszów
Fromm E. (2007), Mieć czy być?, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.
Grulkowski B. (2007), Skala Postaw Być i Mieć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.
Maslow A. (1986), W stronę psychologii istnienia, „Pax”, Warszawa.
Maslow A. (1990), Motywacja i osobowość, „Pax”, Warszawa.
Zawadzki i in. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.
Zbonikowski A. (2011), Wybrane społeczno-demograficzne i osobowościowe uwarunkowania samorealizacji młodzieży akademickiej, „Pedagogika Rodziny”, nr 1.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.