Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_08azSłowa kluczowe:
młodzież, decyzje edukacyjno-zawodowe, doradztwo karieryAbstrakt
W artykule przedstawiono czynniki ryzyka związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi. Autor, stawiając hipotezę, że postmodernistyczna rzeczywistość naraża młodych ludzi na decyzje nieadekwatne do ich potrzeb, osobowości, zdolności i predyspozycji, uznał, że należy dowiedzieć się więcej o źródłach ryzyka, a także wskazać kierunki jego minimalizacji. Jako szczególnie zalecane działania minimalizujące ryzyko związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi autor wymienił rozwój osobistych kompetencji uczniów, poszerzenie ich samoświadomości oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe wspierające podmiotowość młodych ludzi.
Bibliografia
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań.
Bajcar B. et al. (2006), Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Jones L.K. (1994), Frank Parsons’ Contribution to Career Counseling, „Journal of Career Development”, nr 4(20).
Kozielecki J. (1992), Podejmowanie decyzji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lewicka M. (2000), Myślenie i rozumowanie, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
McCrae R.R., Costa P.T. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Warszawa.
Niebrzydowski L. (1995), Psychologia wychowawcza i społeczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.
Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M. (2015), Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2(19).
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dziennik Ustaw z dnia 31 marca 2017 r. poz. 703.
Super D.E. (1972), Psychologia zainteresowań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Szymańska J. (2012), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Trempała J. (2011), Natura rozwoju psychicznego, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Zbonikowski A. (2006). Proces pseudosamorealizacji młodzieży i dorosłych – źródłem wyzwań dla psychoedukacji i poradnictwa, [w:] W. Dobrołowicz i in. (red.), Kreatywność kluczem do sukcesu, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa.
Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.