Stres uczniów technikum przygotowujących się do wejścia na rynek pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_07az

Słowa kluczowe:

stres, doradztwo zawodowe, wchodzenie na rynek pracy, uczniowie szkół ponadpodstawowych

Abstrakt

Przeprowadzone badania dostarczają informacji na temat stresu związanego z przygotowaniem uczniów ostatniej klasy technikum do wejścia na rynek pracy. Uczniowie czują się ogólnie zadowoleni z finalizowanego kształcenia zawodowego, jednak znaczna część z nich nie jest przekonana do poszukiwania pracy w wyuczonym zawodzie. Sytuacja wchodzenia na rynek pracy aż dla około połowy uczniów jest związana z dystresem i przykrymi emocjami. Jednocześnie uczniowie są świadomi, jakie kompetencje byłyby im przydatne w poruszaniu się po rynku pracy, a są nimi przede wszystkim: znajomość języków obcych oraz miękkie kompetencje społeczne. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę wsparcia młodzieży w powyższym zakresie poprzez szereg działań wychowawczych i doradztwo zawodowe.

Biogram autora

  • Andrzej Zbonikowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr , Katedra Psychologii, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi; Narodowe Forum Doradztwa Kariery.

Bibliografia

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Lazarus R. (1986), Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3–4.

McCrae R., Costa P. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Ogińska-Bulik N. (2006), Stres zawodowy w zawodach usług społecznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Oleszkowicz A., Senejko A. (2011), Dorastanie, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Oleś P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Zbonikowski A. (2018), Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(27).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Stres uczniów technikum przygotowujących się do wejścia na rynek pracy. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/29, 107-116. https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_07az

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

1-10 z 253

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.