Stres uczniów technikum przygotowujących się do wejścia na rynek pracy
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_07azSłowa kluczowe:
stres, doradztwo zawodowe, wchodzenie na rynek pracy, uczniowie szkół ponadpodstawowychAbstrakt
Przeprowadzone badania dostarczają informacji na temat stresu związanego z przygotowaniem uczniów ostatniej klasy technikum do wejścia na rynek pracy. Uczniowie czują się ogólnie zadowoleni z finalizowanego kształcenia zawodowego, jednak znaczna część z nich nie jest przekonana do poszukiwania pracy w wyuczonym zawodzie. Sytuacja wchodzenia na rynek pracy aż dla około połowy uczniów jest związana z dystresem i przykrymi emocjami. Jednocześnie uczniowie są świadomi, jakie kompetencje byłyby im przydatne w poruszaniu się po rynku pracy, a są nimi przede wszystkim: znajomość języków obcych oraz miękkie kompetencje społeczne. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę wsparcia młodzieży w powyższym zakresie poprzez szereg działań wychowawczych i doradztwo zawodowe.
Bibliografia
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Lazarus R. (1986), Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3–4.
McCrae R., Costa P. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Ogińska-Bulik N. (2006), Stres zawodowy w zawodach usług społecznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Oleszkowicz A., Senejko A. (2011), Dorastanie, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Oleś P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Zbonikowski A. (2018), Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(27).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.