Czynniki osobowościowe warunkujące podejmowanie aktywności zarobkowej przez studentów
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
młodzież akademicka, osobowość, praca zarobkowaAbstrakt
Celem przeprowadzonych badań było ustalenie osobowościowych uwarunkowań podejmowania przez studentów aktywności zarobkowej. Jako zmienne osobowościowe uwzględniono cechy z modelu pięcioczynnikowego Costy i McCrae (neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność), poczucie własnej wartości, nadzieję, postawę być vs mieć oraz poczucie sensu życia. Badaniami objęto grupę 267 studentów studiów stacjonarnych kierunku pedagogika. Przeprowadzona analiza porównawcza pokazała, iż studenci podejmujący w czasie studiów stacjonarnych aktywność zarobkową w porównaniu ze studentami niepodejmującymi zarobkowania cechują się wyższym poziomem ekstrawersji, ugodowości, wyuczonej akceptacji oraz nadziei.
Bibliografia
Adler A. (1986), Sens życia, PWN, Warszawa.
Bogaj A. (2007), Człowiek w środowisku pracy, [w:] S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak, Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Costa P.T., McCrae R.R. (1992), Four Ways Five Factors are basic, „Personality and Individual Differences”, No. 13.
Costa P.T., McCrae R.R. (2005), Osobowość człowieka dorosłego, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Crumbaugh J.C., Maholik L.T. (1964), An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl’s koncept of noogenic neurosis, „Journal of Clinical Psychology”, No. 20, autoryzowany przekład Z. Płużek.
Fromm E. (2007), Mieć czy być, Rebis, Poznań.
Gasiul H. (2002), Teorie emocji i motywacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
Grulkowski B. (2007), Skala Postaw Być i Mieć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz nadziei na sukces. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Niebrzydowski L. (1993), Charakterystyka i zastosowanie Skali Self-Esteem A. Norem- Hebeisen w badaniach psychologicznych, maszynopis autora, biblioteka Zakładu Psychologii Wychowawczej UŁ, Łódź.
Niebrzydowski L., Branden N. (1993), The psychology of self-esteem, Polish National Counsil for Self-Esteem, Łódź.
Norem-Hebeisen A. (1976), A multidimensional construct of self-esteem, „Educational Psychology”, Vol. 68, No 5.
Obuchowski K. (2000), Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Pervin L.A., John O.P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Zbonikowski A. (2014), Samorealizacja młodzieży akademickiej u progu kariery zawodowej. Wyznaczniki psychologiczne i kierunki wsparcia, [w:] W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź.
Zbonikowski A., Zadworna-Cieślak M. (2014), Psychologiczna charakterystyka osób bezrobotnych zakładających własną firmę, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(18).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.