Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_08az

Słowa kluczowe:

młodzież, decyzje edukacyjno-zawodowe, doradztwo kariery

Abstrakt

W artykule przedstawiono czynniki ryzyka związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi. Autor, stawiając hipotezę, że postmodernistyczna rzeczywistość naraża młodych ludzi na decyzje nieadekwatne do ich potrzeb, osobowości, zdolności i predyspozycji, uznał, że należy dowiedzieć się więcej o źródłach ryzyka, a także wskazać kierunki jego minimalizacji. Jako szczególnie zalecane działania minimalizujące ryzyko związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi autor wymienił rozwój osobistych kompetencji uczniów, poszerzenie ich samoświadomości oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe wspierające podmiotowość młodych ludzi.

Biogram autora

  • Andrzej Zbonikowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Katedra Psychologii na AHE, Narodowe Forum Doradztwa Kariery.

Bibliografia

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań.

Bajcar B. et al. (2006), Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Jones L.K. (1994), Frank Parsons’ Contribution to Career Counseling, „Journal of Career Development”, nr 4(20).

Kozielecki J. (1992), Podejmowanie decyzji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lewicka M. (2000), Myślenie i rozumowanie, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

McCrae R.R., Costa P.T. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Warszawa.

Niebrzydowski L. (1995), Psychologia wychowawcza i społeczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.

Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M. (2015), Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2(19).

Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dziennik Ustaw z dnia 31 marca 2017 r. poz. 703.

Super D.E. (1972), Psychologia zainteresowań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Szymańska J. (2012), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Trempała J. (2011), Natura rozwoju psychicznego, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Zbonikowski A. (2006). Proces pseudosamorealizacji młodzieży i dorosłych – źródłem wyzwań dla psychoedukacji i poradnictwa, [w:] W. Dobrołowicz i in. (red.), Kreatywność kluczem do sukcesu, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa.

Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/27, 105-115. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_08az

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

11-20 z 42

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.