Strategie e-marketingu na przykładzie firmy BlaBlaCar
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_93-111Słowa kluczowe:
e-marketing, konsument, media społecznościowe, konsumpcja kolaboratywna, carpoolingAbstrakt
Wiele podmiotów na rynku chciałoby wyróżniać się od konkurencji poprzez osiąganie przewagi w różnych dziedzinach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Używanie e-marketingu z pewnością jest w stanie zapewnić taką przewagę, jednakże wymaga to zrozumienia i poprawnego wdrożenia. Jednakże skuteczne wprowadzenie marketingu internetowego wymaga spojrzenia na działalność firmy z szerszej perspektywy. Aby wprowadzenie e-marketingu było skuteczne, trzeba zestawić ze sobą strategię firmy, funkcjonowanie działu sprzedaży oraz działania marketingowe online i offline. Celem artykułu jest zaprezentowanie nowych koncepcji marketingowych oraz narzędzi, które są dostępne dla przedsiębiorstw chcących reklamować się poprzez Internet. W pierwszej części tekstu, po wyjaśnieniu pojęcia i istoty marketingu internetowego, w sposób syntetyczny, omówiono jego najważniejsze klasyczne narzędzia. Natomiast W drugiej części opracowania przeanalizowano działalność firmy BlaBlaCar w obszarze e-marketingu. Podsumowanie rozważań i ważniejsze wnioski kończą niniejszy artykuł.
Bibliografia
Belk R. (2014), You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, „Journal of Business Research”, No. 67(8).
Botsman R., Rogers R. (2010a), What’s Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Business, New York.
Botsman R., Rogers R. (2010b), Beyond Zipcar: Collaboration Consumption, „Harvard Business Review”, No. 88(10), October.
Dejnaka A. (2013), Biblia e-biznesu. E-marketing, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Felson M., Speath J. L. (1978), Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach, „American Behavioral Scientist”, No. 21(4).
Frąckiewicz E. (2006), Marketing internetowy, PWN, Warszawa.
Królewski J., Sala P. (red.) (2014), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, PWN, Warszawa.
Olson M. J., Connor A. D. (2013), The Disruption of Sharing – An Overview of the New Peer-to-Peer, „Sharing Economy” and the Impact on Established Internet Companies, „Piper Jaffray”, November.
Rostek A., Zalega T. (2015), Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (część 1), „Marketing i Rynek”, nr 5.
Szubrycht J. (2012), Bogacenie się przez dzielenie, „Polityka”, nr 26(2864).
Tapscott D., Williams A. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Voight J. (2013), Enabling the Sharing Economy, „Adweek”, Vol. 54, No. 21.
Wardak P., Zalega T. (2013), Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki, „Studia i Materiały”, nr 1.
Wasko M.M.L., Faraj S. (2005), Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic network of practice, „MIS Quarterly”, No. 29(1).
Zalega T. (2013a), Internet a media społecznościowe i wirtualizacja zachowań miejskich gospodarstw domowych w Polsce (wyniki badań), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(17).
Zalega T. (2013b), Alternatywne trendy konsumenckie w miejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu, „Studia i Materiały”, nr 1(16).
Zalega T. (2015), Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów (w druku).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.