E-marketing strategies as illustrated by the case of the BlaBlaCar company
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_93-111Keywords:
e-marketing, consumer, social media, collaborative consumption, carpoolingAbstract
Many market entities would like to distinguish themselves from their competitors by achieving competitive advantages in different aspects of their business. The adoption of e-marketing certainly offers such advantages, if it is well understood and properly implemented. To ensure effective implementation of e-marketing, the company must look at its activities from a wider perspective. Its strategy, the operations of the sales department and online and offline marketing must be put together. The purpose of the article is to present new marketing concepts and tools available to companies that wish to use the Internet as their advertising medium. In the first part of the article, the notion and nature of Internet marketing are explained and then the most important, classical tools of it are concisely presented. In the second part, e-marketing activities of the company BlaBlaCar are analysed. The article ends with a summation of the discussion and major conclusions.
References
Belk R. (2014), You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, „Journal of Business Research”, No. 67(8).
Botsman R., Rogers R. (2010a), What’s Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Business, New York.
Botsman R., Rogers R. (2010b), Beyond Zipcar: Collaboration Consumption, „Harvard Business Review”, No. 88(10), October.
Dejnaka A. (2013), Biblia e-biznesu. E-marketing, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Felson M., Speath J. L. (1978), Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach, „American Behavioral Scientist”, No. 21(4).
Frąckiewicz E. (2006), Marketing internetowy, PWN, Warszawa.
Królewski J., Sala P. (red.) (2014), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, PWN, Warszawa.
Olson M. J., Connor A. D. (2013), The Disruption of Sharing – An Overview of the New Peer-to-Peer, „Sharing Economy” and the Impact on Established Internet Companies, „Piper Jaffray”, November.
Rostek A., Zalega T. (2015), Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (część 1), „Marketing i Rynek”, nr 5.
Szubrycht J. (2012), Bogacenie się przez dzielenie, „Polityka”, nr 26(2864).
Tapscott D., Williams A. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Voight J. (2013), Enabling the Sharing Economy, „Adweek”, Vol. 54, No. 21.
Wardak P., Zalega T. (2013), Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki, „Studia i Materiały”, nr 1.
Wasko M.M.L., Faraj S. (2005), Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic network of practice, „MIS Quarterly”, No. 29(1).
Zalega T. (2013a), Internet a media społecznościowe i wirtualizacja zachowań miejskich gospodarstw domowych w Polsce (wyniki badań), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(17).
Zalega T. (2013b), Alternatywne trendy konsumenckie w miejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu, „Studia i Materiały”, nr 1(16).
Zalega T. (2015), Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów (w druku).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.