Motywowanie i wpływ wynagrodzenia na motywację pracowników do pracy – ujęcie empiryczne
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
praca, pracownik, odszkodowanie, motywacja, system motywacyjnyAbstrakt
Polityka wynagrodzeń odgrywa szczególną rolę w zarządzaniu zasobami ludzkimi zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Na poziomie operacyjnym wynagrodzenie jest ważne dla pozyskiwania, stabilizacji i motywowania pracowników. Na poziomie strategicznym powinno umożliwiać integrację zasobów ludzkich, a tym samym realizację strategii organizacyjnej, rozwój kapitału ludzkiego oraz tworzenie kultury korporacyjnej, która poprawia efektywność i zapewnia etyczne postępowanie. Motywowanie pracowników to więcej niż tylko suma czynników mających na celu stworzenie i utrzymanie ich zaangażowania na pożądanym poziomie. Wymaga raczej synergii zmiennych, które się uzupełniają, wzmacniają, a nawet korelują ze sobą. Ważna jest również grupa pracowników, do której skierowany jest dobrze zdefiniowany zestaw zachęt, ponieważ rola poszczególnych bodźców może się różnić w zależności od sytuacji pracownika. W tym kontekście artykuł analizuje (na podstawie dwuczynnikowej teorii satysfakcji z pracy Herzberga) kluczowe determinanty motywacji do pracy, takie jak postrzeganie własnej autonomii w miejscu pracy, staż pracy, opinia o komunikacji wewnętrznej i zaangażowaniu w pracę, zadowolenie z wynagrodzenia, system motywacyjny firmy oraz motywatory do pracy. Ostatnia część zawiera podsumowanie dyskusji i główne wnioski.
Bibliografia
Armstrong M. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków.
Borkowska S. (2004), Motywować skutecznie, Warszawa.
Borkowska S. (2006), Strategie wynagrodzeń, Kraków.
Karney J. (2007), Psychopedagogika pracy: wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.