Marketing-logistics management processes in microenterprises
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.25/2017_193-203Keywords:
logistics, marketing, management, SMEsAbstract
This article aims to show the need to integrate marketing and logistics, their individual tasks and related problems. Through focusing on selected aspects of marketing and logistic management, the article highlights the specificity of modern management methods. Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) constitute the largest sector of the economy. The role and importance of SMEs in the economy is the subject of much debate. Increasing the competiveness of SMEs is now one of the main goals in the field of management. The article presents research on the logistics-marketing management processes of SMEs in 69 enterprises in the Kujawsko-Pomorskie region. It is argued that there are possibilities to enhance SMEs’ competitiveness by providing marketing-logistic management support.
Downloads
References
Blaik P. (2001), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWN, Warszawa.
Blaik P., Matwiejczuk R., Pokusa T. (2005), Integracja marketingu i logistyki – wybrane problemy, OWPO, Opole.
Bossak J. (2004), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki kraju i przedsiębiorstwa. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, [w:] J. Bossak, W. Bieńkowski (red.), Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, t. I, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
Dominiak P. (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, PWN, Warszawa.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2011), Przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów zarządzania, „Master of Business Administration”, nr 1(116).
Herman A. (2006), Nowe uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw, [w:] B. Dobiegała-Korona, A. Herman (red.), Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
Jamali D. (2005), Changing management paradigms: implications for educational institutions, „Journal of Management Development”, Vol. 24.
Janczewska D. (2010), Zarządzanie marketingowo-logistyczne jako element konkurencyjności przedsiębiorstwa z grupy MŚP, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(10).
Janczewska D. (2012), Rozwój potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa w sektorze MŚP na przykładzie branży konstrukcji stalowych, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 92.
Janczewska D. (2016), Logistics Activities in Diffusion of Knowledge in the SMEs Sector, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVII, z. 1, cz. I
Lambert D.M., Stock J.R. (2001), Strategic Logistics Management, McGraw-Hill/ Irwin.
Łukasik Z., Bril J., Tatara K. (2016), Zarządzanie marketingowo-logistyczne, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe”, nr 17(6).
Matwiejczuk R. (2006), Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Wartość i efektywność, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Raport z badania czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw (2010), Fundacja Kronenberga, Pentor, Warszawa.
Starczewska-Krzysztoszek M. (2007), Konkurencyjność sektora MSP – Monitoring kondycji sektora MSP, Badania Lewiatan, Warszawa.
Welsh J.A., White J.F. (1981), A Small Business Is Not a Little Big Business, „Harvard Business Review”, Vol. 59, No. 4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.