Rola zarządzania wiedzą w usługowych procesach transportowych MŚP w ujęciu modeli biznesowych

Autor

  • Danuta Janczewska Społeczna Akademia Nauk w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_181-193

Słowa kluczowe:

model biznesowy, sektor MŚP, usługa transportowa, zarządzanie wiedzą

Abstrakt

W literaturze przedmiotu prezentowane są modele biznesowe będące zestawieniem kluczowych obszarów i uwarunkowań funkcjonowania dużych przedsiębiorstw na rynku. Brak jest badań oraz publikacji na temat tworzenia modeli biznesowych dla firm z sektora MŚP. Przedsiębiorstwa małe i średnie nie są w stanie imitować rozwiązań sprawdzających się w firmach dużych, działających na skalę międzynarodową. Celem artykułu jest przybliżenie problematyki tworzenia modelu biznesowego firm świadczących usługi transportowe, w których wiedza odgrywa ważną rolę. W artykule przedstawiona zostały rozważania nad miejscem zarządzania wiedzą w wybranym modelu biznesu. Do najbardziej znanych koncepcji modelu biznesowego powstałych w latach 90-tych należy koncepcja Osterwaldera, która zawiera elementy dające możliwość wizualizowania, kreowania i doskonalenia przedsiębiorstwa. W artykule wskazano na rosnąca rolę zarządzania wiedzą w kreowaniu modelu biznesowego przedsiębiorstw w sektorze usług transportowych. W artykule przedstawiono wyniki badania typu case study przedsiębiorstwa transportowego.

Biogram autora

  • Danuta Janczewska - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

    Dr inż., adiunkt w Katedrze Marketingu i Logistyki, Wydział Zarządzania.

Bibliografia

Baruk J. (2006), Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszalek, Toruń.

Biesok G. (2013), Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.

Blaik P. (2010), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa.

Błaszczuk A. (2004), Korzyści z zarządzania wiedzą, [w:] A. Brdulak, J.J. Brdulak, M. Guzik, A. Pawluczuk, Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa.

Coyle J., Bardi E., Langley C.J. (2002), Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa.

Drucker P.F. (2000), Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa Muza S.A., Warszawa.

Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2014 roku (2015), GUS, Warszawa.

Filipowska M. (2014), Konkurencyjność sektora innowacyjnych mikroprzedsiębiorstw w Gospodarce Opartej na Wiedzy – na przykładzie Polski w latach 2000–2010, rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.

Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Gołembska E. (2013), Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa.

Janczewska D. (2012), Rola logistyki w podnoszeniu konkurencyjności mikroprzedsiębiorstwa, [w:] R. Grądzki, M. Sekieta (red.), Zarządzanie procesami logistycznymi, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.

Janczewska D. (2013), Czynniki stymulujące proces dyfuzji wiedzy w mikroprzedsiębiorstwie, „Zarządzanie. Teoria i Praktyka”, nr 1(7).

Janczewska D. (2016), Zapewnienie bezpieczeństwa żywności w logistycznych procesach zaopatrzeniowych oraz magazynowania na przykładzie przemysłu cukierniczego, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(23).

Janczewska D. (2017), Zarządzanie logistycznym systemem zaopatrzenia przedsiębiorstwa MŚP – wybrane problemy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVIII, z. 3, cz. II.

Kacperczyk R. (2009), Transport i spedycja. Część 1. Transport, Difin, Warszawa.

Krawczyk S. (2001), Zarządzanie procesami logistycznymi, PWE, Warszawa.

Masłyk-Musiał E. (2005), Zarządzanie kompetencjami w organizacji, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa.

Motowidlak U. (2011), Rozwój systemów transportowych w Polsce, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. LXXXIII.

Raport o stanie sektora MSP (2016), PARP, Warszawa.

Raport: Transport – wyniki działalności w roku 2016 (2016), GUS, Warszawa.

Rosa G. (2006), Usługi transportowe. Rynek – konkurencja – marketing, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Rudny W. (2012), Tworzenie i podział wartości – nowe tendencje, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 736.

Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (2007), Transport, PWN, Warszawa.

Springer E. (2013), Logistyka usług transportowych, [w:] G. Biesiok, Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.

Stajniak M., Hajdul M., Foltyński M., Krupa A. (2007), Transport i spedycja, Biblioteka Logistyka, Poznań.

Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W. (2009), Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej, Systherm D. Gazińska, Poznań.

Szymonik A. (2010), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, cz. 1, Difin, Warszawa.

Śliwa K. (2001), O organizacjach inteligentnych i rozwiązywaniu złożonych problemów zarządzania nimi, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG, Warszawa.

Transport – wyniki działalności w 2016 r. (2017), GUS, Warszawa.

Waściński T. (2014), Procesy logistyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie”, nr 103.

Wiśniewski Ł. (2014), Aktualna sytuacja w transporcie drogowym, http://transportowcy.pl/wp-content/uploads/2014/08/Aktualna-sytuacja-w-transporcie-drogowym.pdf [dostęp: 1.05.2018].

Zysińska M. (2013a), Koncepcja modeli biznesowych w branży TSL i ich klasyfikacja, „Autobusy”, nr 3.

Zysińska M. (2013b), Koncepcja modelu biznesowego i jej znaczenie w analizie przedsiębiorstw z branży TSL, „Transport Samochodowy”, nr 4.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Rola zarządzania wiedzą w usługowych procesach transportowych MŚP w ujęciu modeli biznesowych. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/26, 181-193. https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_181-193

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 176

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.