The importance of inclusive education – from the experience of a co-educator of pupils with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.25312/kiw.26_mamrKeywords:
inclusive education, educator co-organizing special education, students with special educational needs, students with disabilities, non-disabled studentsAbstract
The study presents the issue of inclusive education. The basic assumptions of the discussed education as well as its implementation in educational institutions were presented. Then, the role and tasks of the educator co-organizing special education of students with special educational needs were presented. The content of the presented article has been supplemented with personal thoughts and reflections on the important factors involved in the organization of inclusive education and its importance and benefits for the development of children/pupils with special educational needs and disabilities as well as for children / pupils without disabilities.
Downloads
References
Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
Benner D., Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna. Rozważania na temat związku między inkluzją i ekskluzją z perspektywy trzech przyczyn procesów wychowania i kształcenia, [w:] J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich: w 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2018, s. 124–139.
Ciechomski M., Rozwijanie empatii u dzieci w młodszym wieku, [w:] E. Śmiechowska-Petrovskij, E. Kwiatkowska, Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018.
Dycht M., Edukacja i wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w placówkach oświatowych w Polsce, [w:] E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, s. 11–36.
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. I, MEN, Warszawa 2010, s. 1–58.
Grabowski M., Edukacja włączająca, „Wychowawca” 2015, nr 15, s. 14.
Jachimczak B., Nauczyciel w edukacji włączającej, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019, s. 138–159.
Korzon A., Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej, [w:] Z. Palak (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018, s. 50–56.
Krawiecka K., Działalność artystyczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i studentów – jako zaprzeczenie arteterapii, „Forum Pedagogiczne” 2016, nr 1, s. 213–222.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Edukacja włączająca – dotychczasowe i planowane działania MEN, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca-dotychczasowe-i-planowane-dzialania-men [dostęp: 1.03.2023].
Neroj E., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole – od edukacji integracyjnej do włączającej, [w:] E. Kulesza, D. Al-Khamisy, P. Zalewska (red.), Od integracji do inkluzji 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość, t. 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2021, s. 114–131.
Papuda-Dolińska B., Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017.
Pielecki A., Kazanowski Z., Umiejętności nauczyciela pracującego w klasie integracyjnej, [w:] Z. Palak, Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 65–71.
Sobańska J., Studzińska-Grzegorczyk K., Stwarzanie szans edukacyjnych uczniom z niższym niż przeciętny poziomem rozwoju intelektualnego, [w:] Z. Palak, M. Wójcik (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016, s. 47–56.
Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
Szumski G., Koncepcja edukacji włączającej, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019, s. 14–25.
Śmiechowska-Petrovskij E., Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, ORE, Warszawa 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.