Coaching as a method to support a high ability student in learning mathematics
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_11jkKeywords:
mathematics, coaching, methods, teaching, developmentAbstract
The modern school is increasingly moving away from the Herbartian, Prussian model of teaching the student has been given subjectivity. Increasingly, there is also a tendency to move away from rows and rows of desks with a special place for the teacher-master, who disciplines the lower-ranked pupils in a commanding manner, as well as the omnipresent ringing of bells and even grades. One such method that is spreading in schools is coaching, first adapted from the world of sport and then business. In this article, I describe research carried out to answer the question: how, through coaching, can we support a high-ability student in developing mathematical competence and how the applied coaching techniques support the motivation of a high-ability student. To gain an in-depth understanding of this method, which is still rarely used in mathematics teaching, an individual case study method used an open-ended in-depth interview supplemented by the 'lifeline' and 'unfinished sentences’ tools. The method was highly effective in helping students develop their mathematical competence and inspiring and motivating them to develop autonomously. The use of this method in individual work with students inspired this article.
Downloads
References
Brzeziński Ł., Coaching narzędziem rozwoju zawodowego pracowników, „Problemy Profesjologii” 2013, nr 2, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2c14868b-929d-49fe-a72d-181468e567eb [dostęp: 19.02.2021].
Coaching – na czym polega i jakie są jego rodzaje?, https://praca.money.pl/styl-zycia/artykul/coaching---na-czym-polega-i-jakie-sa-jego,69,0,1795909.html [dostęp: 10.02.2021].
Coaching, https://icf.org.pl/ [dostęp: 10.02.2021].
EMCC Poland, https://emccpoland.org/ [dostęp: 11.10.2023].
Izba Coachingu, https://www.izbacoachingu.com/ [dostęp: 10.02.2021].
Raport Izba Coachingu. Geneza coachingu, https://www.izbacoachingu.com/wp-content/uploads/2019/Raport%20IC%20-%20Geneza%20coachingu.pdf [dostęp: 15.02.2021].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591.
Tokarz T., Coaching w szkole, http://edukacjananowo.pl/coaching-w-szkole/ [dostęp: 18.04.2021].
Wilson C., Nowy coaching biznesowy. Przewodnik po najnowszych praktykach, MT Biznes, Warszawa 2015.
Woroniecka-Borowska A., Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego, ORE, Warszawa 2019, https://issuu.com/ore.edu.pl/docs/prawne_aspekty_organizacji_kszta_cenia_ucznia_zdol [dostęp: 14.03.2021].
Zemełka A.M., Wczesna historia coachingu: poszukiwanie definicji i interferencji idei, „Forum Oświatowe” 2016, nr 28(2), s. 143–160, https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/439/300 [dostęp: 15.02.2021].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.